Löydä Vetonivel :
Vetonivel
- Auton Alatukivarsi
- Auton Pyörännapa
- Auton Pyöränlaakeri
- Auton Vetoakseli
- Auton Koiranluu
- Auton Alatukivarren korjaussarja
- Auton Kardaani
- Auton Alapallonivel
- Auton Akselipalkki
- Auton Tukivarren hela
- Auton Automaattivaihteistoöljy
- Auton Olka-akseli
- Auton Kallistuksenvakaajan puslat
- Auton Kardaanin kuminivel
- Auton Vetonivelen suojakumi
- Auton Pyöränpultit
- Auton Vaihteistoöljy
- Auton Taka-akselin puslat
- Auton Levikepalat
- Auton Pyöränmutterit
- Auton Kallistuksenvakaaja
- Auton Tasauspyörästö
Valitse autosi ja löydä laadukkaita tuotteita kategoriassa Vakionopeusnivel
-
MERCEDES-BENZ
- E-sarja Vetonivel
- C-sarja Vetonivel
- Vakionopeusnivel SPRINTER
-
SKODA
- Vetonivelet — OCTAVIA
- SUPERB
- FABIA
-
PEUGEOT
- Vetonivelet — 307
- 308
- 206
-
HONDA
- Vetonivelet — CR-V
- CIVIC
- ACCORD
Lisätiedot Vetonivelet
Vakionopeusnivel: vaihtaminen ja valinta
Milloin ja miksi on tarpeen vaihtaa vakionopeusnivel
Vakionopeusnivelen keskimääräinen käyttöikä on noin 70 000–80 000 ajokilometriä. Useimmat osan viat ovat välys, syöpyminen ja kuulien, kotelon tai akselin hankauskuluminen. Pääsääntöisesti tämä johtuu kumisten vakionopeusnivelen pölysuojien vaurioista, mikä johtaa siihen, että pölyä, hiekkaa ja kosteutta pääsee nivelen osien väliin.
Osa saattaa hajota ennenaikaisesti, kun autolla lähdetään äkkinäisesti liikkeelle renkaiden ollessa vinossa, kun autolla ajetaan huonokuntoisilla tienpinnoilla sekä liiallisesta moottorin rasituksesta.
Vakionopeusnivelen vikojen pääasiallinen merkki on tietynlaisen poksumisen ääni kaarteissa, äkkinäisessä kiihdytyksessä, kun rengas osuu kuoppaan tai ajetaan möykyistä. Myös ratin tärinä ja auton kiihdytyksessä tuntuvat pienet nytkähtelyt kielivät viasta.
Vakionopeusniveltä viahdettaessa koko vetoakseli irrotetaan vaihdelaatikosta. Tämä on melko työläs prosessi, mikä on parasta jättää asiantuntijoiden tehtäväksi. Osan asennus edellyttää kaikkien kiinnikkeiden vaihtamista ja voiteluaineen lisäämistä.
Kuinka valita vakionopeusnivel
Autojen vaihteistoissa käytetään kahdenlaisia vakionopeusniveliä: sisempää (jonka rullatappi on kiinnitetty vaihdelaatikon koteloon) ja ulompaa (kiinnitetty pyörännapaan). Parina toimiessaan nämä osat siirtävät vääntöä tasauspyörästöstä vetäviin renkaisiin eri kääntökulmissa.
Rakenteen perusteella vakionopeusnivelet jaetaan neljään päätyyppiin: pallo, tripodi, Tracta ja tuplanivel. Yleensä henkilöautoissa käytetään pallo- ja tripodityyppejä. Pallo-vakionopeusnivelet tekevät auton liikkeestä sulavampaa. Tripodiosat taas kestävät paremmin rasitusta, joten niitä voidaan pitää kestävämpinä.
Myynnissä on monien yritysten niveliä. Laadukkaita vakionopeusniveliä löytyy esimerkiksi Mapcon, Metzgerin ja Febi Bilsteinin valikoimista.
Osien valinnan aikana on tärkeää ottaa huomioon niiden asennuspaikka: ulko- vai sisäakseli, etu- vai taka-akseli. Vakionopeusnivelen rakenne on tietynlainen, ja pienikin ero vaadituissa mitoissa saattaa tehdä osasta asennus- ja käyttökelvottoman. Tärkeät parametrit valintaa ajatellen ovat sisä- ja ulkokiilojen määrä, ABS-renkaan hammastusten määrä, vakionopeusnivelen ulko- ja sisähalkaisija sekä tiivisteen halkaisija.
Miten vaihdat vetonivelen suojakumin itse?
Vetonivelen suojakumia ei suositella vaihdettavan itse. Useimmiten toimenpide vaatii vetoakselin irrottamista ja vetonivelen purkamista, ja tämä taas vaatii ammattitaitoa. Joissakin autoissa vetoniveltä ei saa irrottaa, koska se saattaa vaurioittaa uraniveltä. Tällaisissa tapauksissa asiantuntijat käyttävät erikoislaitteistoa, jolla he voivat irrottaa suojakumin irrottamatta vetoniveltä. Osa voidaan joskus vaihtaa irrottamatta vetoakselia, mikäli käytetään ilmanpaineella toimivaa poistotyökalua. Vetonivelen suojakumit kannattaa vaihtaa sarjana: vasemman ja oikean vetoakselin sisältä ja ulkoa.
Miten valitset sopivan suojakumin?
Kun valitset sopivaa suojakumia, etsi sitä automerkin perusteella. Verkkokaupastamme löydät tarvitsemasi varaosan todella nopeasti. Sinun täytyy vain lisätä autosi merkki ja malli, sen valmistusvuosi ja moottorityyppi, ja valita saatavilla olevien osien luettelosta sopivin. Valitsemalla suojakumit tällä tavoin voit olla varma, että ostamasi osa sopii autoosi. Saatavilla on kuitenkin myös monikäyttöisiä suojakumeja. Ne valitaan yleensä vetonivelten koon perusteella. Tällaisten suojakumien pituutta ja halkaisijaa voidaan säätää leikkaamalla.
Voiko revenneellä vetonivelen suojakumilla ajaa?
Nämä osat ovat melko herkkiä ja repeävät usein sijaintinsa takia. Koska niiden vaihto teetetään korjaamolla, monet autonomistajat miettivät, voiko revenneellä vetonivelen suojakumilla ajaa. Koska vetonivelen käyttöikä riippuu suoraan suojakumien toimivuudesta, ne täytyy vaihtaa välittömästi, jos niissä huomataan olevan vikaa. Yritämme kuvailla lyhyesti, mitä revenneellä suojakumilla ajaminen aiheuttaa.
Jotta vetonivelet toimivat oikein, niiden osat täytyy voidella. Kun osa on vaurioitunut, suojakumin voiteluaine vuotaa ajan saatossa pois. Jos yksikköön on kerääntynyt vettä, voiteluaine huuhtoutuu pois entistä nopeammin. Voiteluaineen puutteen takia nivel kuluu hankauksen vuoksi nopeammin ja sen osat altistuvat korroosiolle. Lisäksi sen sisään pääsee likaa ja hiekkaa, jotka hankaavat nivelen osia entistä enemmän sekoittumalla voiteluainejäämiin. Kaikki tämä johtaa vetonopeusnivelen kokonaisvaltaiseen rikkoutumiseen. Vika voidaan huomata rätinästä, joka kuuluu kaarteissa (se kertoo ulkonivelen hajonneen) tai värinästä kiihdytettäessä, mikä kielii vetonivelen sisäosan vaurioitumisesta.
Suosituimmat tuotteet: Vetonivel
- Pituus (mm): 34
- Korvaava tuote / korvaava tiedote 2: Ruuveilla
- Sisähammastus, vaiht. kiinn.: 33
- OE-numerolle: 191498103
- Tila: Täysin
- Pituus (mm): 145
- Ulkohammastus, pyöränpuoli: 21
- Sisähammastus, pyöränpuoli: 30
- Hammasluku, ABS-kehä: 26
- Tiivisteen läpimitta [mm]: 52,2
- Erittely: Inner groove
- Kierremitta: M20X1,5
- Lisätarvike / lisätieto: Lukkorengas sisäpuolella
- Tila: Täysin
- Asennuspuoli: Taka-akseli, vasen, Taka-akseli, oikea
- Läpimitta: 86
- Ulkohammastus tasauspyörästöpuoli: 33
- Leveys (mm): 34
- Valmistusnumero: NPW-VW-088
- Tila: Täysin
- lisätieto: ORIGINAL Quality
- Asennuspuoli: Vaihteiston puoli
- Pituus (mm): 31,8
- Nivelmalli: Vakionopeusnivel
- Läpimitta: 108
- Sisähammastus, vaiht. kiinn.: 28
- Vetoakseli: Ilman ABS-rengasta
- Tila: Täysin
- Pituus (mm): 114
- Ulkohammastus, pyöränpuoli: 36
- Sisähammastus, pyöränpuoli: 27
- Hammasluku, ABS-kehä: 48
- Tiivisteen läpimitta [mm]: 56,5
- Nivelmalli: 6-kuulainen nivel
- Erittely: Middle groove
- Tila: Täysin
- Asennuspuoli: Etuakseli, Pyörän puoli
- Ulkohammastus, pyöränpuoli: 24
- Sisähammastus, pyöränpuoli: 22
- Tiivisteen läpimitta [mm]: 52
- Nivelmalli: Vakionopeusnivel
- Tila: Täysin
- Ulkohammastus, pyöränpuoli: 22
- Sisähammastus, pyöränpuoli: 22
- Tiivisteen läpimitta [mm]: 52
- Nivelmalli: Vakionopeusnivel
- Mekaanisesti työstetty: Sokkauralla sisäosassa (ulkop.)
- Kierremitta: M22x1,5
- Läpimitta: 81
- Tila: Täysin
- Asennuspuoli: Etuakseli, Pyörän puoli
- Ulkohammastus, pyöränpuoli: 27
- Sisähammastus, pyöränpuoli: 26
- Hammasluku, ABS-kehä: 44
- Tiivisteen läpimitta [mm]: 56
- Nivelmalli: Vakionopeusnivel
- Läpimitta: 92
- Tila: Täysin
- Pituus (mm): 32
- Nivelmalli: Vakionopeusnivel
- Läpimitta: 94
- Sisähammastus, vaiht. kiinn.: 33
- Paljekumin materiaali: Neopreni
- Tila: Täysin
- Nivelmalli: Kumi-/Hardynivel
- Pituus (mm): 40
- Mekaanisesti työstetty: Ilman sokkauraa sisäosassa
- Sisähammastus, vaiht. kiinn.: 28
- Nivelen läpimitta [mm]: 108
- Reiän halkaisija [mm]: 10,20
- Reikien määrä: 6
- Reikäympyrä-Ø [mm]: 94
- Uusi osa
- Tila: Täysin
- Pituus (mm): 34
- Nivelmalli: Kumi-/Hardynivel
- Läpimitta: 99,9
- Sisähammastus, vaiht. kiinn.: 33
- Reikien määrä: 6
- Tila: Täysin
- Asennuspuoli: Etuakseli, Pyörän puoli
- Ulkohammastus, pyöränpuoli: 28
- Sisähammastus, pyöränpuoli: 33
- Tiivisteen läpimitta [mm]: 59
- Nivelmalli: Vakionopeusnivel
- Läpimitta: 83
- Valmistusnumero: NPZ-CH-010
- Pakkausleveys [cm]: 10,5
- Pakkauskorkeus [cm]: 10,5
- Tila: Täysin