Löydä Pyöränpultit :
Pyöränpultit
- Auton Alatukivarsi
- Auton Pyörännapa
- Auton Pyöränlaakeri
- Auton Vetoakseli
- Auton Koiranluu
- Auton Vetonivel
- Auton Kardaani
- Auton Alapallonivel
- Auton Tukivarren hela
- Auton Vaihteistoöljy
- Auton Akselipalkki
- Auton Alatukivarren korjaussarja
- Auton Automaattivaihteistoöljy
- Auton Vetonivelen suojakumi
- Auton Kardaanin kuminivel
- Auton Olka-akseli
- Auton Kallistuksenvakaajan puslat
- Auton Taka-akselin puslat
- Auton Levikepalat
- Auton Kallistuksenvakaaja
- Auton Pyöränmutterit
- Auton Tasauspyörästö
Valitse autosi ja löydä laadukkaita tuotteita kategoriassa Pyörän pultit
- MERCEDES-BENZ
- E-sarja Pyöränpultit
- C-sarja Pyöränpultit
- Pyörän pultit SPRINTER
- NISSAN
- Rengaspultit — QASHQAI
- PRIMERA
- ALMERA
- PEUGEOT
- Rengaspultit — 307
- 308
- 206
- HONDA
- Rengaspultit — CR-V
- CIVIC
- ACCORD
Lisätiedot Rengaspultit
Pyörän pultit ja mutterit: vaihtaminen ja valinta
Milloin ja miksi pyörän pultit ja mutterit pitää vaihtaa
Pyörän pulteille ja muttereille ei ole tarkkaan määriteltyä käyttöikää. Komponentit on vaihdettava, jos niissä on ruostetta tai niiden kierteet tai reunat ovat kuluneet.
Haitalliset ympäristötekijät, kuten kosteus, aiheuttavat osien hajoamisen. Haitallinen vaikutus pahenee, jos komponentteja suojaava pinnoite on vaurioitunut. Lisäksi liian suuri kiristysmomentti, tai väärin valittu hylsysarjan hylsy voivat tehdä pulteista ja muttereista käyttökelvottomia. Voi päätellä vanteen muttereiden tai pulttien olevan vaihtotarpeessa, jos niitä ei voida kiertää kiinni tai ne lipsuvat ovat ruosteen syövyttämät tai vääntyneet.
On parempi korvata pultit ja mutterit sarjana. Vaihtamisen voi tehdä itse, mutta vaihdossa tarvitaan kuitenkin momenttiavainta. On suositeltavaa tehdä kiinnikkeiden kiristäminen poikittain: ensiksi vasen yläkulma, sitten oikealla alhaalla oleva, alhaalla vasemmalla oleva sekä oikeassa yläkulmassa oleva. Tässä on tärkeää noudattaa auton teknisissä asiakirjoissa ilmoitettua kiristysmomenttia.
Kuinka pyörän pultit ja mutterit valitaan
Pääsääntöisesti pultit ja mutterit on valmistettu teräksestä, mutta on kuitenkin kiinnikkeitä myös alumiinista ja titaanista. Teräspultit ovat optimaalisia hintansa ja laatunsa suhteen, ja ne ovat luotettavia ja monikäyttöisiä, mutta ne ovat raskaita. Titaaniset pultit ovat kestäviä ja kevyitä, mutta kalliimpia. Alumiiniset tuotteet ovat kevyempiä, mutta niitä pidetään vähiten luotettavina.
Osat eroavat toisistaan myös päällysteen tyypin osalta: se voi olla sinkkiä, kromia tai nikkeliä. Pyörän mutterit jaetaan avoimiin ja suljettuihin malleihin. Avoimet mallit ovat alttiimpia jumittumiselle.
Kestäviä ja luotettavia pyörän pultteja ja muttereita löytyy yhtiöiden, kuten JP Group, Febi Bilstein, Vaico, SWAG ja muiden erinomaisen maineen omaavien valmistajien valikoimista.
Valitessasi pyörän pultteja ja muttereita, sinun pitäisi ottaa huomioon se akseli, johon ne ovat tulossa, sekä kiinnikkeiden lujuusluokka, halkaisija, kierteen nousu, ja ulkoreunojen määrä. Lisäksi kannattaa huomioida komponentin ja sen kierreosan koko pituus. Liian pitkä pultti todennäköisesti häiritsee jarrumekanismiin osia ja lisäksi se todennäköisesti jumittuu. Sen sijaan liian lyhyiden osien käyttö johtaa todennäköisesti kierteiden vahingoittumiseen ja pyörien yhtäkkiseen irtoamiseen autolla ajettaessa. Osien kosketuspinnan muodon (asennuspaikka) pitäisi vastata vanteen tyyppiä. Asennuspaikka voi olla tasainen, kulmikas tai kartiomainen.
Kuinka valita pyörien pulttien koko?
Pyörien pulttien koko tulee valita tarkasti standardivarustustietoja noudattaen. Halkaisijaltaan tai kierteeltään eroavia osia ei pysty asentamaan. Jos pultit ovat tarvittavaa lyhyemmät, ne eivät pysty kiinnittämään pyörää kunnolla. Jos ne taas ovat liian pitkät, ne saattavat vaurioittaa jarrumekanismin osia. Ajoneuvon valmistaja ilmoittaa aina pyörien pulttien koot auton teknisissä dokumenteissa. Jos näitä tietoa ei jostain syystä ole käytettävissäsi, täytä vastaava lomake verkkosivustomme etusivulla määrittäen autosi merkin, mallin, valmistusvuoden ja moottorityypin, niin järjestelmä valitsee automaattisesti sinun ajoneuvoosi sopivat osat.
Mikä vääntömomentti tarvitaan pyörien pulttien kiristämiseen?
Saat tietoa pyörien pulttien kiristämiseen tarvittavasta vääntömomentista ajoneuvosi teknisistä dokumenteista. Ne sisältävät aina taulukon, jossa näkyy kiristysmomentti eri auton järjestelmien kierreliitoksiin. Kun pyörien pultteja kiristetään, on erittäin tärkeää noudattaa ilmoitettua vääntömomenttia: liian löysälle kiristetyt kiinnikkeet saattavat irrota ajon aikana, kun taas liian kireälle kiristetyt saattavat hajota asennusvaiheessa tai vaurioittaa pyörän vannetta. Ole varovainen: eri merkkien suositellut pyörien muttereiden kiristysmomentit saattavat olla täysin erilaiset, minkä vuoksi sinun tulee käyttää hyödyksesi vain juuri omaa automalliasi koskevia tietoja.
Onko mahdollista käyttää pultteja, jotka on tarkoitettu painetuille teräsvanteille tai metalliseosvanteille?
On kiellettyä käyttää pultteja, jotka on tarkoitettu painetuille teräsvanteille tai metalliseosvanteille. Metalliseosvanteet on valmistettu pehmeästä metallista, joten ne ovat paksummat. Pidempiä pultteja, joille on toisen tyyppiset pultin kiinnityskohdat, tulee käyttää metalliseosvanteiden kiinnittämiseen. Tavalliset painetuille teräsvanteille tarkoitetut kiinnikkeet eivät pidä metalliseosvanteita hyvin kiinni ja voivat olla syynä kiinnityskohtien ennenaikaiseen tuhoutumiseen.
Suosituimmat tuotteet: Pyöränpultit
- Avainväli: 17
- Pituus (mm): 50
- Kierteen pituus (mm): 26
- Pyörän kiinnitys: Kartiolaippa F
- Asennuspuoli: Etuakseli, Taka-akseli
- Paino [kg]: 0,07
- Ulkokierre [mm]: M12 x 1,5
- Ruuvikanta/mutteriprofiili: Kuusioruuvi /-mutteri
- Läpimitta [mm]: 22,75
- Tila: Täysin
- Avainväli: 21
- Sisäkierre (mm): M12 x 1,5
- Pyörän kiinnitys: Kartiolaippa F
- Paksuus [mm]: 29,3
- Paino [kg]: 0,06
- Tila: Täysin
- Avainväli: 19
- Pyörän kiinnitys: Kartiolaippa F
- Asennuspuoli: Taka-akseli, Etuakseli
- Paksuus [mm]: 31
- Laatu / luokka: 10
- Pinta: Kromattu
- Ruuvikanta/mutteriprofiili: Kuusioruuvi /-mutteri
- Paino [kg]: 0,06
- Huomioi huolto-ohjeet
- Korvaava tuote / korvaava tiedote 2: Kannella
- Vanteet: Alumiinivanteille, Peltivanteille
- Materiaali: Teräs
- Läpimitta [mm]: 28
- Sisäkierremitta: M12 x 1,5
- Tila: Täysin
- Avainväli: 17
- Pituus (mm): 49
- Kierteen pituus (mm): 23
- Pyörän kiinnitys: Kartiolaippa F
- Ruuvin pituus ilman päätä [mm]: 26
- Asennuspuoli: Etuakseli, Taka-akseli
- Paino [kg]: 0,07
- Laatu / luokka: 8.8
- Ruuvikanta/mutteriprofiili: Kuusioruuvi /-mutteri
- Huomioi huolto-ohjeet
- Vanteet: Alumiinivanteille, Peltivanteille
- Materiaali: Teräs
- Läpimitta [mm]: 23
- Ulkokierremitta: M12 x 1,5
- Tila: Täysin
- Avainväli: 19
- Pyörän kiinnitys: Kartiolaippa F
- Asennuspuoli: Taka-akseli, Etuakseli
- Paksuus [mm]: 31
- Laatu / luokka: 10
- Pinta: Kromattu
- Ruuvikanta/mutteriprofiili: Kuusioruuvi /-mutteri
- Paino [kg]: 0,060
- Huomioi huolto-ohjeet
- Korvaava tuote / korvaava tiedote 2: Kannella
- Vanteet: Alumiinivanteille, Peltivanteille
- Materiaali: Teräs
- Läpimitta [mm]: 28
- Sisäkierremitta: M12 x 1,5
- Tila: Täysin
- Avainväli: 21
- Asennuspuoli: etuakseli molemminpuoleinen, Taka-akseli, molemminpuolinen
- Paksuus [mm]: 16
- Kierremitta: M12 x 1,25
- Ruuvikanta/mutteriprofiili: Kuusioruuvi /-mutteri
- Tila: Täysin
- Ruuvikannan korkeus [mm]: 26
- Kovuusluokka: 10.9
- Avainväli: 17
- Kierremitta: M14 x 1,5
- Pituus (mm): 53,5, 54
- Kierteen pituus (mm): 28
- Väri: hopea
- Pinta: Sinkitetty
- Ruuvikanta/mutteriprofiili: Kuusioruuvi /-mutteri
- Vanteet: Peltivanteille, Alumiinivanteille
- Materiaali: Teräs
- Läpimitta [mm]: 23
- Tunnusluku: Kegel 60°
- Tila: Täysin
- Avainväli: 19
- Pyörän kiinnitys: Kartiolaippa F
- Kierremitta: M12 x 1,25
- Väri: hopea
- Paino [kg]: 0,06
- Vanteet: Alumiinivanteille
- Materiaali: Teräs
- Korkeus (mm): 34
- Läpimitta [mm]: 24
- Tila: Täysin
- Avainväli: 21
- Pyörän kiinnitys: Kartiolaippa F
- Kierremitta: M12 x 1,5
- Väri: hopea
- Paino [kg]: 0,07
- Vanteet: Peltivanteille, Alumiinivanteille
- Materiaali: Teräs
- Korkeus (mm): 34
- Läpimitta [mm]: 24
- Tila: Täysin
- Ruuvikannan korkeus [mm]: 19
- Avainväli: 17
- Kierremitta: M14 x 1,5
- Pyörän kiinnitys: Kuula istukka A/G
- Ruuvin pituus ilman päätä [mm]: 27
- Väri: musta
- Paino [kg]: 0,066
- Ruuvikanta/mutteriprofiili: Kuusioruuvi /-mutteri
- Vanteet: Peltivanteille, Alumiinivanteille
- Materiaali: Teräs
- Säde (mm): 13
- Läpimitta [mm]: 22
- Tila: Täysin
- Ruuvikannan korkeus [mm]: 21
- Kovuusluokka: 10.9
- Avainväli: 17
- Kierremitta: M14 x 1,5
- Pituus (mm): 48,0
- Kierteen pituus (mm): 27
- Asennuspuoli: Edessä ja takana
- Paino [kg]: 0,062
- Pinta: Sinkitetty
- Ruuvikanta/mutteriprofiili: Kuusioruuvi /-mutteri
- Vanteet: Alumiinivanteille, Peltivanteille
- Materiaali: Teräs
- Läpimitta [mm]: 24, 23
- Tunnusluku: Kugel R13
- Tila: Täysin
- Avainväli: 17
- Kierremitta: M14x1,25
- Pyörän kiinnitys: Kartiolaippa F
- Väri: musta
- Runkopituus [mm]: 27
- Tila: Täysin