Löydä Pyöränlaakeri :
Pyöränlaakerit

- Auton Alatukivarsi
- Auton Pyörännapa
- Auton Vetoakseli
- Auton Koiranluu
- Auton Vetonivel
- Auton Kardaani
- Auton Alapallonivel
- Auton Akselipalkki
- Auton Tukivarren hela
- Auton Vaihteistoöljy
- Auton Alatukivarren korjaussarja
- Auton Automaattivaihteistoöljy
- Auton Olka-akseli
- Auton Vetonivelen suojakumi
- Auton Kallistuksenvakaajan puslat
- Auton Kardaanin kuminivel
- Auton Taka-akselin puslat
- Auton Pyöränpultit
- Auton Levikepalat
- Auton Kallistuksenvakaaja
- Auton Pyöränmutterit
- Auton Tasauspyörästö
Valitse autosi ja löydä laadukkaita tuotteita kategoriassa Pyörän laakeri
-
PEUGEOT
- Etupyörän laakeri — 307
- 308
- 206
Lisätiedot Etupyörän laakeri
Laakereita käytetään pyöränavan pyörimiseen vähällä vastustuksella. Ne siirtävät pyörän kiertämiseen kohdistettua voimaa akselille. Taka-akselilla usein käytetään laakerimoduleja, vaihtaessa moduulin vaihdetaan kokonaan. Etuakselille riippuen automalleista asennetaan viisto-, kartiorulla- tai säteislaakereita. Laakereiden asennukseksi ja poistoksi tarvitaan erikoistyökaluja, joten vikojen löydättäessä matka korjaamoon tulee väistämättömäksi.
Laakerit kuluvat ajan mittaan, se ei tapahdu yhdessä yössä. Lakereiden kulumisen myötä melutaso nousee. Erityisesti kovaa melua syntyy kaarteissa. Melutason kasvu kääntyessä vasemmalle osoittaa, että vika on oikealla puolella. Joskus kulumisen takia syntyy löysyys. Tätä ongelma voi diagnosoida. Sen tekemiseksi pyörän kääntäessä kerran painetaan jarrua, ja kerran pyöritään ilman jarrutusta. Jos välys on havaittu vain jälkimmäisessä tapauksessa, ongelma on laakerissa.
Korjaus ei ole yleensä mahdollista, sen takia vian havaitessa vaihdetaan laakerin. Korjaamiseksi tarvitaan erityistä paininta, jonka avulla painetaan paikalleen uusi laakeri. Älä yritä vaihtaa laakerin itse käyttämällä moukari. Viallista laakeria on vaihdettava ajoissa, koska ajaminen viallisella laakerilla on vaarallinen. Meidän verkkoluettelomme tarkistamisessa löydät paljon muita osia, jotka saattavat tarvita autollesi, esimerkiksi, pyörän jarrusylinteri, kytkimen pääsylinterin, olkatuki, jarrupalat, ikkunannostin, ajovalot, ilmankuivain, polttoaine - ja öljynsuodattimet.
Mitä tulee tietää pyörännavan laakereiden vaihtamisesta: käyttöikä, yleiset viat ja niiden merkit, vinkit ja suositukset
Pyörännavan laakereiden käyttöikä on 100 000–150 000 ajokilometriä. Osan käyttöikä riippuu auton käyttötavasta, esimerkiksi ajotyylistä. Kulumisen lisäksi pyöränlaakereiden vaihtaminen saattaa olla tarpeellista, jos ne vaurioituvat mekaanisesta tai ABS-anturin hälytysääni soi.
Useimmissa tapauksissa tietynlainen rusahtelu ajon aikana kertoo laakereiden kulumisesta. Osassa voidaan päätellä olevan vikaa myös, jos ratti tärisee. Myös se ilmaisee viasta, että ratista joudutaan pitämään kiinni, että auto kulkee suoraan. Jos ratista ei pidetä kiinni, se kääntyy hallitsemattomasti jompaankumpaan suuntaan.
Jos anturin hälytin on rikki, ABS-merkkivalo syttyy kojelaudassa. Järjestelmä kytkeytyy hätätilaan, kun auton jarrut ovat toiminnassa mutta ilman ABS-järjestelmää.
Osien diagnosointi on suositeltavaa suorittaa korjaamolla. Tämä siksi, että siihen tarvitaan erityisiä laitteita. Erityisesti etu- tai takapyörännavan tarkistamiseen tarvitaan nostin. Asiantuntijoilla on monia tarkistustapoja, esimerkiksi se, että toisella kädellä pidetään kiinni pyörän alaosasta ja toisella yläosasta ja sitten pyörää heilutetaan pystysuunnassa. He tarkistavat jokaisen pyörän tällä tavoin, jolloin huomataan laakerien välys, joka kertoo osien vioista.
On suositeltavaa viedä auto korjaamoon etu- tai takapyörännavan laakerien vaihtamista varten. On tärkeää ottaa huomioon ajoneuvon ominaisuudet tätä osaa vaihdettaessa. Esimerkiksi joissakin autoissa navan laakeri ja pyörännapa on yhdistetty yksikkö. Lisäksi osan vaihtamisen yhteydessä pyörännapaan saattaa kohdistua kovia iskuja. Tässä tapauksessa pyörien tasaus tulee tarkistaa asennuksen jälkeen ja säätää tarvittaessa. Kun uusi pyörännavan laakeri asennetaan, myös kiinnikkeet tulee vaihtaa uusiin.
Voiko pyöränlaakerit vaihtaa itse?
Monet kuljettajat miettivät voiko vialliset pyöränlaakerit vaihtaa itse. Toimenpide on useimmiten aikaa vievä ja edellyttää tiettyjä erikoistyökaluja, joten se on suositeltavinta jättää ammattimekaanikoille.
Ainoastaan silloin jos sinulla on runsaasti kokemusta ja käytössäsi erikoistyökaluja voit vaihtaa osat itse. Etu ja takapyöränlaakerien vaihtamisen vaiheiden järjestys saattaa vaihdella ajoneuvon rakenteesta riippuen. Youtube:sta löydät yksityiskohtaiset video-oppaat vaihtamisen helpottamiseksi.
Koska pyöränlaakerit tulisi vaihtaa?
Pyöränlaakerit kestävät keskimäärin 70,000-100,000 km ajan. Tästä huolimatta niiden todellinen käyttöikä on riippuuvainen useista eri tekijöistä, kuten esim:
- ajotyylistä;
- keskimääräisestä ajonopeudesta kaupungissa ja maanteillä ajaessa;
- tien pinnan laadusta;
- kyseisen pyöränlaakerin rakenteesta;
- tiivisteiden ja muiden jousituksen osien kunnosta;
- asennuspaikasta: takapyöränlaakerit voivat kestää etupyöränlaakereita pidempään ;
- pyöränlaakeriin kohdistuvasta kuormituksesta: pyöränlaakerien ennenaikaista kulumaa aiheuttavat mm. raidevälin levityspalojen sekä raskastekoisten jarrulevyjen ja renkaiden käyttö.
Jos huomaat pieniäkin vianmerkkejä pyöränlaakerin toiminnassa, tarkasta osan kunto välittömästi ja vaihda se tarvittaessa.
Kuinka tarkistaa pyöränlaakerien kunto?
Tarkastaaksesi etupyöränlaakerien toimivuuden, kiihdytä autosi 40 - 60 km/h vauhtiin, ja käännä ohjauspyörää vasemmalle ja oikealle, maksimissaan 20°. Jos humina lisääntyy kääntäessäsi ohjauspyörää oikealle, se tarkoittaa että vasemman pyöränlaakeri tulee vaihtaa; jos sama tapahtuu vasempaan kääntäessä, vika on oikean pyöränlaakerissa. Ääni voimistuu jopa rauhallisesti kääntäessä; tämä on hyvä keino vikojen määrittämiseen jos jälkimmäisellä tavalla testaaminen ei jostain syystä ole mahdollista.
Tarkastaaksesi takapyöränlaakerien toimivuuden, käännä kyseistä pyörää käsin, ja yritä heiluttaa sitä.
Jumiutuminen, nykiminen, ja välys ovat merkkejä siitä että pyöränlaakeri on kulunut loppuun. Internetistä löydät yksityiskohtaiset ohjevideot osan vaihtamiseen.
Suosituimmat tuotteet: Pyöränlaakerit

- Läpimitta [mm]: 39,9
- Sisäläpimitta 2 [mm]: 17,5, 29,0
- Leveys 2 (mm): 14,2
- Leveys 1 (mm): 13,9
- Ulkoläpimitta 2 [mm]: 50,3
- Tila: Täysin
- Korvaava tuote / korvaava tiedote 2: laipalla
- Tila: Täysin

- Sisäläpimitta [mm]: 32
- Korvaava tuote / korvaava tiedote 2: integroidulla ABS-sensorilla
- Leveys (mm): 69
- Vanne, aukkoja: 5
- Laipan halkaisija [mm]: 136,9
- Tila: Täysin

- Korvaava tuote / korvaava tiedote 2: integroidulla ABS-sensorilla
- Läpimitta [mm]: 85
- Vanne, aukkoja: 5
- Laipan halkaisija [mm]: 136,4
- Tila: Täysin

- Sisäläpimitta [mm]: 61
- Korvaava tuote / korvaava tiedote 2: ilman laippaa, integroidulla ABS-sensorilla
- Leveys (mm): 40,5
- Tila: Täysin

- Sisäläpimitta [mm]: 30
- Korvaava tuote / korvaava tiedote 2: integroidulla ABS-sensorilla
- Leveys (mm): 68
- Vanne, aukkoja: 5
- Laipan halkaisija [mm]: 136,5
- Tila: Täysin

- Läpimitta [mm]: 50
- Paino [kg]: 0,3
- Sisäläpimitta 2 [mm]: 29, 17,5
- Leveys 2 (mm): 15
- Leveys 1 (mm): 15
- Ulkoläpimitta 2 [mm]: 40
- Tila: Täysin

- Lisätarvike / lisätieto: Valokuva vastaa toimituslaajuutta
- Läpimitta [mm]: 136,5, 85
- Kiinnitysreikien lukumäärä: 4
- Leveys 2 (mm): 48
- Ulkoläpimitta 2 [mm]: 65
- Tila: Täysin
- Asennuspuoli: Etuakseli, vasen, Etuakseli, oikea
- Vanne, aukkoja: 5
- Valmistusnumero: KLP-VW-018-Z
- Tila: Täysin
- Korvaava tuote / korvaava tiedote 2: ABS-sensorirenkaalla
- Vanne, aukkoja: 5
- Hammasluku, ABS-kehä: 45
- Laipan halkaisija [mm]: 130
- Nettopaino [kg]: 2,26
- Bruttopaino [kg]: 2,37
- Tila: Täysin

- Sisäläpimitta [mm]: 17,5
- Korvaava tuote / korvaava tiedote 2: Kiinnitysmateriaalilla
- Läpimitta [mm]: 39,9, 50,3
- Leveys (mm): 13,8
- Sisäläpimitta 2 [mm]: 29
- Leveys 2 (mm): 14,2, 13,8
- Leveys 1 (mm): 14,2
- Tila: Täysin

- Korvaava tuote / korvaava tiedote 2: integroidulla ABS-sensorilla
- Vanne, aukkoja: 5
- Laipan halkaisija [mm]: 131
- Tila: Täysin