Alapallonivel varten ajoneuvo

Osat: Pallonivel alkuperäisiä

Lisätiedot Pallonivel

Erillisen ripustuksen eli kääntövivun tai yksinkertainen nivel on tarpeen siksi, jotta voidaan turvata joustavan yhteyden pyöränavan laakeripesän ja ripustuksen ohjausvarren välillä. Se on sisäänrakennettu ohjausvarren reikään. Mekaaninen kuormitus, jonka on kestettävä erillisen ripustuksen nivel, on erittäin korkea. Siksi valmistajat huolehtivat suuresta koosta. Kuitenkin kulumisen tain materiaalin vian vuoksi voi tapahtua vaurio. Erillisen ripustuksen nivelen halkeama voi olla kohtalokkaan seurauksena pyörän menetykseen asti. Siksi vian on korjattava välittömästi.

Erillisen ripustuksen nivelen tyypillinen vika esiintyy, esimerkiksi, kun ajat hitaasti ilman kääntämistä kuuluu rahina. Hän häviää usein korkeissa lämpötiloissa. Syynä on se, että ohjauksen kuorma alhaisessa lämpötilassa on suurempi kuin suuremmalla. Rahinalla ohjatessa voi olla muita syitä, esimerkiksi, vika ripustuksen ohjausvarressa. Joka tapauksessa, sinun täytyy käydä korjaamossa tutkimaan ongelmaa. Erillisen ripustuksen nivelen vaihtaminen vaatii erikoistyökaluja, joiden avulla voi vetää nivel ja sitten asentaa sen painamalla.

Erillisen ripustuksen nivelen asennuksen jälkeen on tarpeen tehdä akselin mittausta. Se on erityisen tärkeää silloin, kun ohjausvarsi myös puretaan. Monille autoille erillisen ripustuksen nivelen purkaus on tarpeen tai hyödyllistä. Joka tapauksessa on käytettävä uusi nivel, varsinkin kun kustannukset monille autoille ei ole erityisen korkea. Sen lisäksi on järkevää vaihtaa erillisen ripustuksen nivel molemmilla akselilla. Voit myös tilata ovenkahva ja termostaatti. Ehkä etsit ohjaus / verorulla, höyrystin, pesun vesisuihku, hammaspyörän päällyste tai muu osa omalle autollesi? Meidän verkkokauppamme on joka tapauksessa sopiva paikka tilata varaosia.

Tärkeää tietoa pallonivelten vaihtamisesta: käyttöikä, yleiset viat ja vikoihin viittaavat merkit, vinkit ja suositukset

Pallonivel kestää jopa 100 000–120 000 ajokilometriä.

Jos autoa kuitenkin käytetään maastossa, osan käyttöikä saattaa lyhentyä merkittävästi.

Etu- ja takapallonivelet eivät toimi enää, koska ne ovat joko tulleet käyttöikänsä päähän, kuluneet hankauksen vuoksi tai koska voiteluaine on kuivunut. Pallonivel saattaa myös hajota.

Osan vikadiagnostiikan tarpeeseen viittaa nakutus jousituksessa ja pyörien keinuminen puolelta toiselle, kun ajetaan epätasaisella tiellä tai esteiden yli. Epätasainen renkaiden kuluminen ja kirskuminen rattia käännettäessä saattavat myös viitata pallonivelten vikoihin.

Osan vikadiagnostiikka suoritetaan korjaamolla tähän tarkoitetun telineen ja nostimen avulla. Myös osan vaihtamista varten sinun täytyy viedä auto korjaamolle. Asiantuntijat nostavat auton, irrottavat pyörän ja avaavat pallonivelen ohjausniveleen kiinnittävän mutterin. Joskus kallistuksenvakaajan kiinnikkeet on avattava, ja se on irrotettava alatukivarresta. Tämän jälkeen nivel työnnetään irti ohjausnivelestä käyttämällä tähän tarkoitettua työkalua ja ohjausnivel irrotetaan alemmasta tukivarresta. Uusi osa asennetaan ja osat laitetaan takaisin paikoilleen. Alempi ja ylempi pallonivel vaihdetaan samanaikaisesti.

Asiakkaamme kysyvät

Kuinka vaihdat pallonivelen itse?

Palloniveltä ei suositella vaihdettavan itse. Tämän osan vaihto kannattaa suorittaa siihen tarkoitetuilla laitteilla. Pallonivelien ulos- ja sisäänpainamista varten tarvitset poistotyökalun tai prässin. Kiilatyökalua käytetään joskus pallonivelen irrottamisessa olka-akselin kannattimesta. Osaa ei saa irrottaa ilman irrotustyökalua käden ulottuvilta löytyvillä tavaroilla, sillä saatat vaurioittaa varren kiinnityskohtaa tai itse pallonivelen istukkaa. Pyörät saatetaan joutua tasapainottamaan uusien osien asennuksen jälkeen. Pallonivelet suositellaan vaihdettavan sarjana koko akselilla: jos esimerkiksi etuoikealla oleva nivel on rikki, suositellaan vaihdettavan kaikki etuakselin nivelet: ala- ja ylänivelet, jos sellaisia on. Myös pallonivelien pölysuojat vaihdetaan samalla kertaa.

Kuinka tarkistat pallonivelen kunnon?

Tarvitset nostolavan tai tunkin, kun tarkistat pallonivelen kunnon. Alapallonivelen tarkistamista varten sinun täytyy nostaa ajoneuvon vastaava akseli ilmaan, asettaa tuki pallonivelen rungon alle ja laskea autoa hieman, jotta osaan kohdistuu rasitusta. Samalla pyörän täytyy pysyä rasittamattomana ja sen täytyy pyöriä vapaasti. Pyydä asennuksessa apuna olevaa henkilöä kääntämään rattia hitaasti kumpaankin suuntaan, sillä vika saattaa näkyä vain, kun pyörä on tietyssä asennossa. Ota kiinni pyörän ylä- ja alaosasta ja yritä keinuttaa sitä. Välys kertoo mahdollisesta pallonivelen hajoamisesta, mutta saattaa kertoa myös pyörännavan laakerin tai varren puslan viallisuudesta. Jotta voit arvioida osan kunnon tarkemmin, työnnä rautakanki olka-akselin ja varren väliin ja paina kädensijaa. Toimivassa osassa ei ole välystä. Ylempi pallonivel voidaan tarkistaa nostolavalla. Tällöin sinun täytyy yrittää keinuttaa pyörää ensin jarrujen ollessa kytkemättömänä ja sen jälkeen kytkettynä. Irrotetusta pallonivelestä voidaan tarkistaa myös tapin pyöriminen: se ei saa pyöriä liian vapaasti.

Mitkä pallonivelet autoon kannattaa asentaa?

Autoon kannattaa asentaa tunnettujen yritysten valmistamat pallonivelet. Tällaisten yritysten tuotteen käyvät läpi lukuisia testejä, joten ne ovat laadukkaita ja kestävät vuosia. Parhaita pallonivelien valmistajia on nykypäivänä muun muassa Delphi, Mapco, Meyle, Ruville, Sidem, Lemförder, Stark Professional Line, TRW, Triscan, Febi Bilstein, Sasic, Ridex, Swag, ABS, Metzger, Vaico, NK. Löydät näiden brändien varaosia verkkokaupastamme aina edulliseen hintaan.

Mitkä merkit kertovat pallonivelten olevan vialliset?

Jos pallonivel on rikki, huomaat sen esimerkiksi seuraavista merkeistä:

  • pyörän vaappuminen
  • renkaiden epätasainen kuluminen
  • pyörien vinous
  • pallonivelestä kaarteissa kuuluva nakutus
  • ratin kääntämiseen tarvittavan voiman lisääntyminen
  • auton suistuminen ajoradaltaan sekä jousituksesta kuuluva naksahtelu jarrutettaessa

Voit selvittää pallonivelen tarkastusta koskevan kysymyksen vastauksesta, miten määrität, onko osa viallinen. Varsinainen tarkistus suoritetaan korjaamolla diagnostiikka-alustan avulla.

Alapallonivel halvin hinta: Top Varaosat

Pallonivel Molemminpuolin, Yläpuolella, Etuakseli, 18mm (RIDEX, 2462S0189) -25%
alkuperäiset Pallonivel RIDEX 2462S0189 Tuotekoodi: 2462S0189
RIDEX Pallonivel 2462S0189
13,49 €**
10,12 €
sis. Alv 24%, toimituskulut
Yli 100 tuotetta varastossa
  • Asennuspuoli Molemminpuolin, Yläpuolella, Etuakseli
  • Kartiomitta (mm) 18
  • Kierremitta M14X1.5
  • Pituus (mm) 64
  • Korkeus (mm) 86
  • Tila  Täysin
Тiedot
Pallonivel Edessä, 18mm (RIDEX, 2462S0087) -25%
alkuperäiset Pallonivel RIDEX 2462S0087 Tuotekoodi: 2462S0087
RIDEX Pallonivel 2462S0087
11,49 €**
8,62 €
sis. Alv 24%, toimituskulut
Yli 100 tuotetta varastossa
  • Asennuspuoli Edessä
  • Kartiomitta (mm) 18
  • Kartionousu /
  • Läpimitta [mm] 38,3
  • Korvaava tuote/korvaava tiedote 2 Kiinnitysmateriaalilla, Erikoistyökalu tarpeen asennuksessa
  • Tila  Täysin
Тiedot
Pallonivel Etuakseli, oikea, Alla, 14,9mm (RIDEX, 2462S0036) -25%
alkuperäiset Pallonivel RIDEX 2462S0036 Tuotekoodi: 2462S0036
RIDEX Pallonivel 2462S0036
10,99 €**
8,24 €
sis. Alv 24%, toimituskulut
Yli 100 tuotetta varastossa
  • Asennuspuoli Etuakseli, oikea, Alla
  • Kartiomitta (mm) 14,9
  • Ulkokierre [mm] M 12 x 1,5
  • Tila  Täysin
Тiedot
Pallonivel etuakseli molemminpuoleinen, 18mm (RIDEX, 2462S0181) -25%
alkuperäiset Pallonivel RIDEX 2462S0181 Tuotekoodi: 2462S0181
RIDEX Pallonivel 2462S0181
12,49 €**
9,37 €
sis. Alv 24%, toimituskulut
Yli 100 tuotetta varastossa
  • Asennuspuoli etuakseli molemminpuoleinen
  • Kartiomitta (mm) 18
  • Kiinnityspisteiden läpimitta [mm] 10,5
  • Tila  Täysin
Тiedot
Pallonivel Etuakseli, Alla, Molemminpuolin, Tarvikkeilla, 18,0mm (RIDEX, 2462S0007) -25%
alkuperäiset Pallonivel RIDEX 2462S0007 Tuotekoodi: 2462S0007
RIDEX Pallonivel 2462S0007
10,99 €**
8,24 €
sis. Alv 24%, toimituskulut
Yli 100 tuotetta varastossa
  • Asennuspuoli Etuakseli, Alla, Molemminpuolin
  • Kartiomitta (mm) 18,0
  • Lisätarvike/lisätieto Tarvikkeilla
  • Pituus (mm) 45
  • Reikien määrä 3
  • Tila  Täysin
Тiedot
Puristusruuvi, pallonivel ABS; ADZ (FEBI BILSTEIN, 17532) -25%
alkuperäiset Puristusruuvi, pallonivel FEBI BILSTEIN 17532 Tuotekoodi: 17532
FEBI BILSTEIN Puristusruuvi, pallonivel 17532
1,99 €**
1,49 €
sis. Alv 24%, toimituskulut
Yli 100 tuotetta varastossa
  • Pituus (mm) 56,8
  • Ulkokierre [mm] M10 x 1,5
  • Kierteen pituus (mm) 27
  • Laatu / luokka 10.9
  • Avainväli 16
  • Ruuvikanta/mutteriprofiili Kuusioruuvi /-mutteri
  • DIN / ISO 931
  • Runkopituus [mm] 13
  • Ruuvin pituus ilman päätä 50
  • Paino [kg] 0,151
  • Tila  Täysin
Тiedot
Pallonivel Etuakseli, Alla, Molemminpuolin (MASTER-SPORT, 12119-SET-MS) -25%
alkuperäiset Pallonivel MASTER-SPORT 12119-SET-MS Tuotekoodi: 12119-SET-MS
MASTER-SPORT Pallonivel 12119-SET-MS
10,99 €**
8,24 €
sis. Alv 24%, toimituskulut
Yli 100 tuotetta varastossa
  • Asennuspuoli Etuakseli, Alla, Molemminpuolin
  • Kierremitta M10
  • Lukumäärä akselille 2
  • Jarru-/ajodynamiikka Autoihin ilman ABS
  • Nettopaino [kg] 0,56
  • Bruttopaino [kg] 0,57
  • Tila  Täysin
Тiedot
Pallonivel 15,6mm (A.B.S., 220363) -25%
alkuperäiset Pallonivel A.B.S. 220363 Tuotekoodi: 220363
A.B.S. Pallonivel 220363
13,49 €**
10,12 €
sis. Alv 24%, toimituskulut
Yli 100 tuotetta varastossa
  • Kartiomitta (mm) 15,6
  • Kierremitta M14X1.5 RHT
  • Paino [kg] 0,3
  • Tila  Täysin
Тiedot
  • EnimmäishintaSivulla Autoihinvaraosat.fi auton varaosien korkea laatu ja edulliset hinnat ovat taatut
  • KuljetuskustannuksetSäästä toimituskuluissa. Yli 160 € arvoisten tilausten toimitus on ilmainen nyt myös Suomeen
  • Nopea toimitusTilatut varaosat toimitetaan muutaman arkipäivän sisällä.
Trustly
VISA Alapallonivel vaihto
Master Card Pallonivel
PayPal vaihto Pallonivel
Klarna Checkout Pallonivel
Tilisiirto SEB
Ole hyvä ja odota!dotted