Jarruletku varten ajoneuvo

Osat: Jarruletku alkuperäisiä

Lisätiedot Jarruletku

Useimmissa autoissa käytetään hydraulista jarrujärjestelmää. Kuorma-autoissa käytetään myös pneumaattisia jarrujärjestelmiä. Nämä järjestelmät on tarkoitettu optimaallisesti jakamaan jarrutusvoimia pyörien välille. Molemmissa tapauksissa hydraulinesteen tai ilman kuljetukseksi tarvitaan jarruletkuja. Jarruletkun pitää olla tukevia ja kestäviä, koska letkun vika voi aiheuttaa vakavia seurauksia. Koska jopa laadukkan materiaalin käyttö ei voi taata vikojen puutetta, Saksassa autoissa pitää olla kaksi erillistä jarrujärjestelmää (kaksipiirinen jarrujärjestelmä).

Jo pitkään vakioaineena jarruletkujen valmistuksessa oli kumi. Vielä nykyäänkin kumijarruletkut ovat yhteisiä, mutta kumilla on yksi vika: se päästää ilman. Siksi on yhä usemmin käytetään vahvistettuja teflonijarruletkuja (PTEE-letkut), joilla on ulkovaippa on valmistettu ruostumattomasta teräksestä. Ruostumattoman teräksen käytön ansiosta teflonijarruletkut tulivat kestävämmiksi.

Jos jarruletkussa on jokin vika, jarrut eivät toimi. Letku voi mennä rikki kulumisen takia, sitä saattavat purra poikki jonkalaiset eläimet. Siksi jarruletkuja pitäisi tarkistaa säännöllisesti. Jarrunesteen tason äkillinen lasku voi myös ilmoittaa viasta jarrutusjärjestelmässä. Vaihdatessa jarruletkun on poistettava ilmaa jarrujärjestelmästä. Jarruletkujen sekä muiden turallisuuteesi vaikuttavien osien vaihto suositellaan suorittaa huoltoasemalla. Letkun asennusken kulut ovat mitättömiä, sen vuoksi tehdä se omin päin ei ole järkevää. Verkkokaupastamme löydät muitakin varaosia autollesi. Jos tarvitset jarrupalat, jarrulevyt, siivet, äänitorvi, hydraulisuodattin tai kardaaniakseli, ota yhteyttä meihin. Meiltä voit ostaa huippuluokan varaosia ohtuulliseen hintaan.

Mitä sinun tulee tietää jarruletkujen vaihtamisesta: käyttöikä, yleiset viat ja niiden merkit, vinkit ja suositukset

Jarrujärjestelmän letkujen käyttöikä on 100 000 ajokilometriä tai 5 vuotta.

Jos autoa käytetään huonolaatuisilla teillä ja sillä hätäjarrutetaan usein, osat saatetaan joutua vaihtamaan aiemmin. Yleensä vahvistetut jarruletkut kestävät pidempään, kun taas ei-vahvistetut osat hajoavat nopeammin ja vaativat täten enemmän huomiota.

Jarruletkut vaativat yleensä vaihtoa, kun ne menettävät joustavuutensa ja niihin ilmestyy halkeamia. Osat tulee vaihtaa myös silloin, kun ne ovat tukossa tai epämuodostuneet.

Jarruletkujen tarkistuksen tarpeeseen viittaa jarrunesteen tason laskeminen. Pyörien lähellä näkyvät vuodot kielivät, että järjestelmän paine on purkautunut. Letkujen viallisuuden voi myös päätellä siitä, että auto suistuu tieltään jarrutettaessa ja jarrutusmatkan pidentyessä. Myös jarrupolkimen liikkuvuuden kasvaminen merkitsee sitä, että osa tulee vaihtaa.

Osien yksin suoritettu tarkistus voidaan suorittaa silmämääräisesti. Etu- ja takajarruletkut tulee tarkistaa läpikotaisin ja varmistaa, etteivät ne ole vaurioituneet. Tarkempaa diagnostiikkaa varten auto tulee viedä huoltamoon, jossa jarrujärjestelmän osat tarkistetaan erityisellä telineellä.

Taka- tai etujarruletkujen vaihtamiseksi auto tulee nostaa tunkilla ja pyörä irrottaa. Sitten jarruletkun letkun päähän kiinnittävä mutteri tulee löystää. Tässä vaiheessa letkuun tulee kiinnittää erityinen korkki, joka estää jarrunestettä vuotamasta. Irrota sitten letkut, irrota toinen pääty, asenna uusi sen tilalle ja suorita kokoaminen vastakkaisessa järjestyksessä. Asennuksen jälkeen jarrunestettä tulee lisätä vaadittuun tasoon asti ja poistaa ilma jarrujärjestelmästä.

Muista, että jarruletkut tulee useimpien muiden jarrujärjestelmän osien tavoin vaihtaa pareittain akselilla.

Asiakkaamme kysyvät

Kuinka vaihtaa jarruletku? Milloin jarruletkut tulee vaihtaa?

Vie auto korjaamolle jarruletkun vaihtamista varten, sillä jarrujärjestelmään liittyvät työt vaativat erityistä huolellisuutta ja tiettyjä taitoja. Jos vaihdat letkut itse, voit törmätä moniin eri ongelmiin, vaikka noudattaisitkin valmistajan käyttöopasta: jarruletkun liitoksen mutteri syöpyy usein, ja se on todella hankala ruuvata auki vahingoittamatta letkua. On todella tärkeää olla vääntämättä letkua sitä asennettaessa. Ja töiden jälkeen jarrujärjestelmä tulee ilmata: takajarruista aloittaen ja siirtyen sitten etujarruihin.

Jarruletkut tulee vaihtaa keskimäärin 5 vuoden käytön jälkeen tai 100 000 ajokilometrin välein. Joissakin tapauksissa osat joudutaan vaihtamaan aikaisemmin: jarruletkut, erityisesti kumiset, ovat todella alttiita ympäristön vaikutuksille. Tästä syystä ne jäykistyvät ja halkeamat tavallista nopeammin ympäristössä, jossa on todella kosteaa ja jossa lämpötilat vaihtelevat.

Kuinka valita jarruletkujen koko?

Valitaksesi oikean kokoiset jarruletkut, käytä hyödyksesi ajoneuvon teknistä dokumentaatiota; kaikki tärkeät standardilaitteiston tiedot löytyvät sieltä. Valinta tulee suorittaa noudattaen alkuperäisten osien teknisiä ominaisuuksia tarkasti: on kiellettyä muuttaa letkujen kokoa itse.

Jos jostakin syystä näitä tietoja ei ole saatavillasi, kysy apua asiantuntijoilta. He tietävät paljon kaikenmerkkisten autojen rakenteesta ja auttavat sinua valitsemaan jarruletkut niiden pituuden, valmistusmateriaalin, hinnan ja muiden ominaisuuksien perusteella.

Mitkä jarruletkut autoon kannattaa asentaa?

Parhaita saatavilla olevia jarruletkuja ovat tunnettujen valmistajien, kuten A.B.S., ABE, Brembo, ATE, Bosch, Corteco, Delphi, Ferodo, Jurid, Metzger, Ridex, Stark Professional Line, Textar, Topran, TRW, Vaico, Triscan ja muiden yritysten letkut. Asiakkaiden palautteiden perusteella näiden brändien jarruletkut ovat yksiä laadukkaimmista, joten ne kestävät käytössä vuosia.

Sinun tulee kuitenkin ottaa huomioon myös osien valmistusmateriaali. Tämä tulee valita ajoneuvon käyttöolosuhteiden mukaan. Kumiset letkut ovat edullisia mutta alttiimpia ympäristön vaikutuksille. Ne myös vääntyvät paineen alla, mikä hidastaa järjestelmän reaktioaikaa ja pidentää täten jarrutusmatkaa. Jos ajotyylisi on aktiivinen, sinun kannattaa suosia teflonletkuja. Ne pysyvät hyvin muodossa ja siirtävät jarrutehon välittömästi polkimelta jarrupaloille ja säilyttävät suorituskykynsä koko niiden käyttöiän ajan.

Jarruletku halvin hinta: Top Varaosat

Jarruletku Etuakseli (A.B.S., SL 4958) -12%
alkuperäiset Jarruletku A.B.S. SL 4958 Tuotekoodi: SL 4958
A.B.S. Jarruletku SL 4958
7,49 €**
6,59 €
sis. Alv 24%, Toimitus
Yli 100 tuotetta varastossa
  • Kierre 1 INN. M10x1
  • kierre 2 OUT. M10x1
  • Paino [kg] 0,10
  • Kokonaispituus (mm) 457
  • Tila  Täysin
Тiedot
Jarruletku Etuakseli Ajoneuvoille adaptiivisella nopeussäätimellä (ACC) (A.B.S., SL 3279) -12%
alkuperäiset Jarruletku A.B.S. SL 3279 Tuotekoodi: SL 3279
A.B.S. Jarruletku SL 3279
6,49 €**
5,71 €
sis. Alv 24%, Toimitus
Yli 100 tuotetta varastossa
  • Kierre 1 OUT. M10x1
  • kierre 2 INN. M10x1
  • Paino [kg] 0,10
  • Kokonaispituus (mm) 328
  • Tila  Täysin
Тiedot
Pidike, jarruletku (METZGER, 3208) -12%
alkuperäiset Pidike, jarruletku METZGER 3208 Tuotekoodi: 3208
METZGER Pidike, jarruletku 3208
3,99 €**
3,51 €
sis. Alv 24%, Toimitus
Yli 100 tuotetta varastossa
  • Pituus (mm) 33,7
  • Leveys (mm) 27
  • Tila  Täysin
Тiedot
Jarruletku etuakseli molemminpuoleinen, 565mm (JP GROUP, 1161600900) -12%
alkuperäiset Jarruletku JP GROUP 1161600900 Tuotekoodi: 1161600900
JP GROUP Jarruletku 1161600900
11,49 €**
10,11 €
sis. Alv 24%, Toimitus
Yli 100 tuotetta varastossa
  • Asennuspuoli etuakseli molemminpuoleinen
  • Pituus (mm) 565
  • Tila  Täysin
Тiedot
Jarruletku 580mm (BREMBO, T 85 112) -12%
alkuperäiset Jarruletku BREMBO T 85 112 Tuotekoodi: T 85 112
BREMBO Jarruletku T 85 112
16,49 €**
14,51 €
sis. Alv 24%, Toimitus
Yli 100 tuotetta varastossa
  • Pituus (mm) 580
  • Kierre 1 F10X1
  • kierre 2 10
  • Tila  Täysin
Тiedot
Jarruletku 280mm (ATE, 83.7704-0281.3) -12%
alkuperäiset Jarruletku ATE 83.7704-0281.3 Tuotekoodi: 83.7704-0281.3
ATE Jarruletku 83.7704-0281.3
10,99 €**
9,67 €
sis. Alv 24%, Toimitus
Yli 100 tuotetta varastossa
  • Pituus (mm) 280
  • Avainväli 14/14
  • Sisäkierre (mm) M10x1
  • Ulkokierre [mm] M10x1
  • MAPP-koodi saatavilla
  • Tila  Täysin
Тiedot
Pidike, jarruletku Takana (FEBI BILSTEIN, 19524) -12%
alkuperäiset Pidike, jarruletku FEBI BILSTEIN 19524 Tuotekoodi: 19524
FEBI BILSTEIN Pidike, jarruletku 19524
1,49 €**
1,31 €
sis. Alv 24%, Toimitus
Yli 100 tuotetta varastossa
  • Paino [kg] 0,009
  • Tila  Täysin
Тiedot
Pidike, jarruletku (QUICK BRAKE, 3202) -12%
alkuperäiset Pidike, jarruletku QUICK BRAKE 3202 Tuotekoodi: 3202
QUICK BRAKE Pidike, jarruletku 3202
1,99 €**
1,75 €
sis. Alv 24%, Toimitus
  • EnimmäishintaSivulla Autoihinvaraosat.fi auton varaosien korkea laatu ja edulliset hinnat ovat taatut
  • KuljetuskustannuksetSäästä toimituskuluissa. Yli 160 € arvoisten tilausten toimitus on ilmainen nyt myös Suomeen
  • Nopea toimitusTilatut varaosat toimitetaan muutaman arkipäivän sisällä.
Trustly
VISA Jarruletku vaihto
Master Card Jarruletku
PayPal vaihto Jarruletku
Klarna Checkout Jarruletku
Tilisiirto SEB

*Koskee valittuja tuotteita. Tämä prosenttiosuus voidaan jättää pois, nostaa tai pienentää oikeassa yläkulmassa määritetyn ajan kuluttua. Se ei viittaa aiemmin pyydettyyn hintaan, katso kohta **

**Yliviivattu summa ei ole aiemmin pyydetty hinta, vaan se lasketaan reaaliajassa halvimman ostohintamme perusteella. Siksi se voi nousta tai laskea päivittäin.