Löydä Jarrusatula etuosan + taka:
Jarrusatula

- Jarrulevyt
- Jarrupalat
- Jarrusatula korjaussarja
- Käsijarru
- Jarrukilpi
- Jarrukengät
- Käsijarruvaijeri
- Jarruletku
- Käsijarrukengät
- Jarrurumpu
- Alipainepumppu
- Jarrusatulan pidin
- Jarrupääsylinteri
- Jarrutehostin
- Jarruneste
- Takajarrusylinteri
- Jarrusarjat
- ABS kehä
- Jarruputki
- Paineakku
- Jarruvalokytkin
- Jarrupaineensäädin
- Jarrunestesäiliö
Valitse autosi ja löydä laadukkaita tuotteita kategoriassa Jarrusatulat
-
MERCEDES-BENZ
- Jarrusatula — E-sarja
- C-sarja
- SPRINTER
-
VOLVO
- Jarrusatula — V70
- V50
- S60
-
TOYOTA
- Jarrusatulat — AVENSIS
- COROLLA
- YARIS
-
AUDI
- Jarrusatulat — A4
- A6
- A3
-
NISSAN
- Jarrusatula — QASHQAI
- PRIMERA
- ALMERA
-
SKODA
- Jarrusatula — OCTAVIA
- SUPERB
- FABIA
-
PEUGEOT
- Jarrusatula — 307
- 206
- 308
-
HONDA
- Jarrusatula — CR-V
- CIVIC
- ACCORD
Lisätiedot Jarrusatula
Jarrusatula on osa levyjarruja. Jarrusatula männän yhdessä painaa jarrupaloja jarrujenkenkien kanssa jarrulevyjä vasteen. Kun kuljettaja painaa jarrupoljinta, jarrusylinterin mäntä liikkuu ja tapahtuu jarrutus. Yleisimpinä on kelluva jarrusatula, mutta joissakin autoissa on keinuvia ja kiinteitä jarrusatuloita. Yleensä jarrusatuloita valetaan, sen vuoksi niiden käyttöaika on pitempi kuin itse autolla. Erotuksesta kuluvista osista sellaisia, kuten jarrupalat ja jarrulevyt, jarrusatulan vaihto tehdään harvoin.
Jos jarrusatulan on viallinen, niin pikemminkin vika on tapahtunut voimakkaan iskun seurauksena, esimerkiksi onnettomuudessa. Ei kannata unohda materiaalin mahdollisista vioista. Hyvin vanhoilla tai intensiivisesti käytetyillä autoilla muodostunut ruoste voi johtaa materiaalin tuhoamiseen ja vastaavasti itse jarrusatulan rikkomiseen. Usein tulevasta rikkomisesta voidaan tunnistaa pienien halkeamien mukaan, joten varotoimena täysin riittää silmämääräistä tarkastusta ja jarrujärjestelmän säännöllistä huoltoa. Huomatessa jopa pieni halkeama täytyy tehdä viipymättä vaihdon.
Jarrusatula on yksinkertainen osa, jonka asennus ei vaadi paljon vaivaa. Sitä huolimatta sen asennusta suositellaan antaa tehtäväksi autokorjaamon työntekijöille. Jopa kokemuksen puutteesta johtuva pieni virhe voi aiheuttaa ongelmia. On parempi antaa asennuksen täyttämistä ammattilaiselle ja se aiheutuu vain vähäisiä kuluja. Meiltä löydät muita osia, kuten jarrupalat, jarrulevyt, sähköiset ikkunannostimet, ABS-anturit, äänitorvi, käynnistin ja kaasuläpät edulliseen hintaan. Laadusta emme aio tehdä kompromisseja. Voit ostaa vain korkealaatuisia osia.
Mitä sinun tulee tietää jarrusatulasta: käyttöikä, yleiset viat ja niiden merkit, vinkit ja suositukset
Jarrusatulalla ei ole määriteltyä käyttöikää. Jarrusatula vaatii yleensä vaihtoa, jos sen osat, erityisesti mäntä, on altistunut korroosiolle ja hankauskulumiselle hajonneiden pölysuojien takia. Vaihto on tarpeellista myös silloin, kun osa on epämuodostunut. Myös kiinnikepulttien löystyminen, joka johtaa jarrusatulan irtoamista kiinnikekohdastaan, saattaa johtaa uuden osan tarpeeseen.
Yleiset osan vian merkit ovat: jarrupolkimen jäykkyyden muuttuminen, sen tärinä, asiaankuulumattomat äänet ajettaessa möykkyjen päältä tai jarrutettaessa. Luisuminen pysähdyttäessä saattaa myös viitata jarrusatulan vikaan. Myös käyttönesteen vuotaminen pyörälle saattaa olla vian merkki.
Jarrusatulan diagnosointi tulee jättää huoltamon asiantuntijoiden tehtäväksi, sillä ilman erityistä tietoa, taitoa ja laitteistoa on vaikea määrittää, toimiiko osa oikein.
Vaihtaaksesi osan asenna kiilat pyörien alle, löystä pyörän kiinnikemutterit tai -pultit, nosta tarvittu auton puoli ilmaan tunkilla (riippuen siitä, vaihdetaanko etu- vai taka-akselin jarrusatulaa) ja avaa kiinnikkeet. Irrota sitten pyörä, avaa jarruletkun kiinnikkeet ja asenna tulppa, joka estää jarrunestettä vuotamasta. Jos vaihdetaan takajarrusatulaa, irrotetaan käsijarrun vaijeri. Tämän jälkeen irrota jarrusatula olka-akselista. Asenna sitten uusi osa ja kokoa osat takaisin paikoilleen vastakkaisessa järjestyksessä.
Tarvittaessa täytä asennuksen jälkeen jarrunestesäiliö ja ilmaa jarrujärjestelmä. On suositeltavaa tarkistaa jarruletkut jarrusatulan vaihdon yhteydessä ja vaihtaa ne, mikäli ne ovat vaurioituneet.
Millä jarrusatulat tulisi rasvata?
Jarrusatulat tulisi rasvata erityistuotteilla jotka säilyttävät viskositeettinsa korkeissa lämpötiloissa eivätkä liukene veteen tai jarrunesteeseen. Nykyiset voiteluaineet jotka täyttävät nämä vaatimukset kuuluvat johonkin näistä kolmesta ryhmästä.
Ensimmäiseen ryhmään kuuluvat jarrusatulan kannattimille, kitinän estolevyille, ja jarrupalojen takaosille tarkoitetut lämmön kestävät voiteluaineet.
Toiseen ryhmään kuuluvat männille, sylintereille, tapeille, ohjaustapeille, pulteille, ja tiivisteille tarkoitetut voiteluaineet.
Nämä voiteluaineet on usein merkitty Kumirasvoiksi. Lisäksi jarrusatuloille on olemassa myös monikäyttöisiä voiteluaineista. Tunnetuimmat valmistajat, kuten esim. Molykote, Bosch, Permatex, jne. valmistavat näitä kumirasva-luokan voiteluaineita. Nämä sopivat kaikille jarrusatulan liikkuville osille, auttaen vähentämään voiteluainekustannuksia.
Kuinka jarrusatula irroitetaan?
Irroita jarrusatula seuraavien ohjeiden mukaisesti:
- Laita seisontajarru päälle.
- Käännä pyörät sopivaan asentoon jossa jarrusatuloihin pääsee helposti käsiksi. Kiinnitä toisen puolen pyörät. Aseta kiilat yhden etu- ja yhden takapyörän eteen.
- Nosta auto ilmaan tunkin varaan.
- Irroita pyörä.
- Irroita kiinnikkeet ja irroita jarrusatula.
- Jos irroitat jarrusatulaa vain asentaaksesi uudet kannattimet ja jarrupalat, sinun ei tarvitse irroittaa sitä kokonaan. Jos sen sijaan olet vaihtamassa pölysuojaa tai mäntää, jarrusatulaan menevä jarruletku tulee irroittaa.
Tämä on yleinen algoritmi; vaiheiden järjestys voi vaihdella auton mallista ja jarrusatulan akselista riippuen. Katso ohjevideomme tarkempia tietoja varten.
Kummat jarrusatulat ovat parempia: kiinteät vai kelluvat?
Kelluvat jarrusatulat ovat kevyitä, kompakteja, rakenteeltaan yksinkertaisia, ja edullisia. Ne sopivat hyvin rauhallisesti ajaville pienten ja keskikokoisten ajoneuvojen kuljettajille.
Kiinteät jarrusatulat soveltuvat paremmin kuluttavasti ajaville kuljettajille. Ne ovat vähemmän alttiita ylikuumenemaan toistuvissa äkkijarrutuksissa. Useat männät ehkäisevät myös jarrupalojen epätasaista kulumaa.
Kiinteät kannattimella varustetut jarrusatulat sopivat hyvin suurikokoisille, tehokkaille autoille. Niissä ei käytetä kelluvan jarrusatulan heikoimpia osia, eli ohjaustappeja. Tämä vähentää erikoisrasvaan meneviä kuluja.
Suosituimmat tuotteet: Jarrusatula taka + etuosan

- Asennuspuoli: Etuakseli, vasen
- Jarrusatulatyyppi: Jarrusatula
- Materiaali: Valurauta
- Läpimitta [mm]: 54
- Jarrulevyn paksuus (mm): 22
- Lisätarvike / lisätieto: Ilman pidikettä
- Jarrulevyläpimitalle [mm]: 280,0, 256
- Tila: Täysin

- Asennuspuoli: Etuakseli, Etuakseli, oikea
- Jarrusatulatyyppi: Jarrusatula
- Materiaali: Valurauta
- Läpimitta [mm]: 54
- Lisätarvike / lisätieto: Ilman pidikettä
- Kiinnityrreikien etäisyys [mm]: 94
- Tila: Täysin
- Asennuspuoli: Etuakseli, Etuakseli, vasen
- Jarrusatulatyyppi: Jarrusatula (1-mäntä)
- Materiaali: Valurauta
- Läpimitta [mm]: 57
- Jarrulevypaksuudelle [mm]: 25
- Lisätarvike / lisätieto: Ilman pidikettä
- Jarrulevyläpimitalle [mm]: 282, 288, 312, 314
- Tila: Täysin

- Asennuspuoli: Taka-akseli, oikea
- Jarrusatulatyyppi: Jarrusatula (1-mäntä)
- Materiaali: Alumiinivalu
- Jarrulevypaksuudelle [mm]: 10
- Lisätarvike / lisätieto: Ilman pidikettä
- Jarrulevyläpimitalle [mm]: 245
- Kiinnityrreikien etäisyys [mm]: 118
- Männän halkaisija mm: 38
- Tila: Täysin

- Asennuspuoli: Taka-akseli, oikea
- Jarrusatulatyyppi: Jarrusatula (1-mäntä), Uiva jarrusatula
- Materiaali: Harmaa valurauta, Valurauta
- Jarrulevypaksuudelle [mm]: 20
- Paino [kg]: 2,63
- Lisätarvike / lisätieto: Ilman pidikettä
- Kierre 1: M8X1,25
- Kiinnityrreikien etäisyys [mm]: 82
- Jarrusatulamäntäläpimitta [mm]: 42,0
- Tila: Täysin

- Asennuspuoli: Taka-akseli, oikea
- Jarrusatulatyyppi: Jarrusatula, Jarrusatula, sis. rak. jarrusatulalla
- Materiaali: Alumiini
- Läpimitta [mm]: 41
- Lisätarvike / lisätieto: Ilman pidikettä
- Jarrulevyläpimitalle [mm]: 282,0, 256,0
- Kiinnityrreikien etäisyys [mm]: 134
- Tila: Täysin

- Asennuspuoli: Taka-akseli, vasen, Etuakseli, vasen
- Jarrusatulatyyppi: Jarrusatula (1-mäntä)
- Läpimitta [mm]: 38
- Jarrulevyn paksuus (mm): 9
- Lisätarvike / lisätieto: Ilman pidikettä
- Jarrulevyläpimitalle [mm]: 230
- Ø-kaapelia varten [mm]: 6,0
- Kiinnityrreikien etäisyys [mm]: 118
- Männän halkaisija mm: 38
- Tila: Täysin

- Asennuspuoli: Taka-akseli, oikea
- Jarrusatulatyyppi: Jarrusatula, sis. rak. jarrusatulalla
- Materiaali: Alumiini
- Jarrulevypaksuudelle [mm]: 9
- Lisätarvike / lisätieto: Ilman sähkömoottoria, Ilman pidikettä
- Kiinnityrreikien etäisyys [mm]: 118
- Jarrusatulamäntäläpimitta [mm]: 38
- Tila: Täysin

- Asennuspuoli: Taka-akseli, vasen
- Jarrusatulatyyppi: Jarrusatula (1-mäntä)
- Materiaali: Alumiini
- Jarrulevyn paksuus (mm): 10
- Sylinterimännän halkaisija [mm]: 38
- Jarrulevyläpimitalle [mm]: 255, 253,0
- Jarrulevytyyppi: täysi
- Kierre 1: M10X1
- Kiinnityrreikien etäisyys [mm]: 118
- Nettopaino [kg]: 1,4
- Tila: Täysin

- Jarrusatulatyyppi: Jarrusatula, sis. rak. jarrusatulalla
- Materiaali: Valurauta
- Vaihto-osa
- Leveys, sisä (mm): 57,5
- Kierre 1: M10X1
- Kiinnityrreikien etäisyys [mm]: 134
- Männän halkaisija mm: 41
- Tila: Täysin

- Asennuspuoli: Taka-akseli, vasen
- Jarrusatulatyyppi: Jarrusatula, Jarrusatula, sis. rak. jarrusatulalla
- Materiaali: Valurauta
- Läpimitta [mm]: 42
- Jarrulevypaksuudelle [mm]: 12
- Lisätarvike / lisätieto: Ilman pidikettä
- Jarrulevyläpimitalle [mm]: 305
- Kiinnityrreikien etäisyys [mm]: 145
- Tila: Täysin

- Jarrusatulatyyppi: Jarrusatula, Jarrusatula, sis. rak. jarrusatulalla
- Materiaali: Alumiini
- Valmistaja rajaus: TRW
- parilliset tuotenumerot: BHN317
- Männän halkaisija mm: 38
- Tila: Täysin