Löydä Jarrulevyt :
Jarrulevyt

- Jarrupalat
- Jarrusatula korjaussarja
- Jarrusatula
- Jarruletku
- Jarruneste
- Jarrukengät
- Käsijarruvaijeri
- Jarrukilpi
- Takajarrusylinteri
- Käsijarrukengät
- Jarrurumpu
- Jarrupääsylinteri
- Jarruvalokytkin
- ABS kehä
- Jarrusatulan pidin
- Alipainepumppu
- Jarrupaineensäädin
- Jarrutehostin
- Paineakku
Valitse autosi ja löydä laadukkaita tuotteita kategoriassa Jarrulevy
-
MERCEDES-BENZ
- Jarrulevyt — E-sarja
- Jarrulevyt — C-sarja
- Jarrulevyt — SPRINTER
-
NISSAN
- Etujarrulevyt ja takajarrulevyt — QASHQAI
- Etujarrulevyt ja takajarrulevyt — PRIMERA
- Etujarrulevyt ja takajarrulevyt — ALMERA
-
SKODA
- Etujarrulevyt ja takajarrulevyt — OCTAVIA
- Etujarrulevyt ja takajarrulevyt — SUPERB
- Etujarrulevyt ja takajarrulevyt — FABIA
-
PEUGEOT
- Etujarrulevyt ja takajarrulevyt — 307
- Etujarrulevyt ja takajarrulevyt — 206
- Etujarrulevyt ja takajarrulevyt — 407
Lisätiedot Etujarrulevyt ja takajarrulevyt
Mitä sinun tulee tietää jarrulevyjen vaihtamisesta: käyttöikä, yleiset viat ja niiden merkit, vinkit ja suositukset
Jarrulevyjen valmistajat määrittävät sallitun minimipaksuuden osan reunassa. Kun se saavutetaan, osa tulee vaihtaa. Tämä tapahtuu yleensä 80 000–120 000 ajokilometrin jälkeen etuakselin levyissä ja 130 000–170 000 ajokilometrin jälkeen taka-akselin levyissä. Etujarrulevyt ovat takajarrulevyihin verrattuna kulumisherkemmät, sillä niihin kohdistuu enemmän rasitusta jarrutettaessa. Rei’itetyt jarrulevyt ja urheiluautojen jarrulevyt voivat myös hajota nopeammin.
Joissakin tapauksissa osat tulisi vaihtaa, vaikka niiden paksuus on vähimmäispaksuutta suurempi. Pääsääntöisesti tämä johtuu epätasaisesta levyjen kulumisesta, niiden deformaatiosta tai halkeamisesta, pintaan muodostuvista urista ja viilloista sekä ulkoreunaan muodostuvasta erityisestä pullistumasta.
Kirskunta, kitinä, tärinä ja levyjen paukkuminen jarrutettaessa viittaa levyjen vikoihin. Myös jarrupoljin saattaa tuntua löysemmältä. Lisäksi, jos huomaat, että jarrumekanismi jumiutuu jarrupoljinta painettaessa tai auto vetää sivulle hätäjarrutuksessa, sinun tulee tarkistaa osat välittömästi.
Jarrulevyt tulee tarkistaa huoltosuunnitelman mukaisesti aina auton katsastuksessa sekä jarrupalojen vaihdon yhteydessä. Mekaaniset vauriot, deformaatio ja pinnan värin muutokset viittaavat vaihdon tarpeeseen. Erikoislaitteita – mittakelloa ja työntömittaa – tarvitaan osien värinän ja jäljellä olevan paksuuden mittaamiseen. Ota huomioon, että jäähdytetyt jarrulevyt ovat paksumpia kuin ei-jäähdytetyt, mikä johtuu niiden rakenteesta. Kun mittaukset on suoritettu, vertaa saamiasi arvoja auton teknisissä dokumenteissa ilmoitettuihin arvoihin.
Jarrulevyt vaihtaaksesi irrota pyörä, ruuvaa auki jarrusatulan kiinnikepultit ja korjaa itse jarrusatula improvisoiduilla työkaluilla. Irrota tarvittaessa jarrupalat ja ruuvaa sitten auki levyn kiinnikkeet ja irrota se. Kun vaihdat taka-akselin osia, deaktivoi käsijarru ja löystä sen palat, sillä muuten levyn irrottaminen on mahdotonta. Uuden osan asennuksen jälkeen kokoa yksikkö vastakkaisessa järjestyksessä.
Osat tulee vaihtaa pareittain kullakin akselilla. Tästä syystä on kannattavaa ostaa jarrulevysarja – säästät rahaa. Jarrupalat tulee vaihtaa uusien levyjen asennuksen yhteydessä.
Mitkä jarrulevyt minun kannattaa asentaa autooni?
Jarrulevyjä valitessa tulee kiinnittää huomiota niiden käyttöolosuhteisiin ja hintaan.
- Japanparts:in, LPR:n, Mapco:n, Icer:in, ja Ridex:in kaltaisten valmistajien jarrulevyt ovat edullisia hinnaltaan ja soveltuvat tavalliseen kaupunkiajoon
- A.B.S.:n, Metzger:In, ABE:n, NK:n, ja Vaico:n valmistavat levyt ovat hinta-luokaltaan keskitasoa ja suunniteltu kestämään keskiraskasta-raskasta kuormitusta. Ne ovat suosittuja etenkin urheilullisuudesta pitävien kuljettajien keskuudessa.
- ATE:n, Zimmermannin, Bosch:in, Textar:in, Brembo:n, ja Stark Professional Line:n premium-luokan levyt kestävät kuormitusta erinomaisesti ja takaavat maksimaalisen jarrutustehon. Useimmiten niitä käytetään tehokkaissa urheiluautoissa.
Voinko vaihtaa jarrulevyt itse?
Vastaamme ilomielin tuohon! Vaihtaminen itsessään ei ole kovin monimutkainen toimenpide, mutta vaatii tiettyjä taitoja, sillä se edellyttää renkaiden ja jarrutukien irroittamista. Mikäli sinulla ei ole tähän tarvittavaa kokemusta, on parempi kääntyä ammattilaisten puoleen. Uusia osia asentaessa on tärkeää noudattaa autonvalmistajan antamia ohjeita.
Mikä on jarrulevyjen sallittu minimipaksuus?
Se riippuu pitkälti osan valmistajasta ja mallista ja on useimmiten ilmoitettuna jarrulevyn sivulla. Useimmissa autoissa käytetään jäähdytettyjä jarrulevyjä edessä; ne ovat paksumpia kuin taka-akselin kiinteät jarrulevyt. Mittaa jarrulevyn paksuus työntömitan avulla. Mikäli levyn paksuus lähenee minimirajaa, levyt on syytä vaihtaa välittömästi.
Koska jarrulevyt tulee vaihtaa? Tulisiko etu ja takajarrulevyt vaihtaa aina yhtäaikaa?
Paras keino määrittää ovatko jarrulevyt vaihdon tarpeessa on mitata niiden paksuus. Jos sen paksuus on valmistajan levyn sivulle merkitsemää minimirajaa ohuempi, osa tulee vaihtaa.
Etujarrulevyt altistuvat pääsääntöisesti runsaalle kuormitukselle, joten luonnollisesti ne myös kuluvat loppuun nopeammin. Jarrulevyt tulisi aina vaihtaa pareittain akselia kohden. Uusien jarrulevyjen asentamisen yhteydessä on suositeltavaa uusia samalla myös jarrupalat.
Ovatko vahvistetut jarrulevyt hyvä valinta kaupunkiajoon?
Uritetut ja rei'itetyt jarrulevyt soveltuvat hyvin kaupunkiajoon, jos:
- Nautit itsevarmasti ajamisesta. Toistuvat voimakkaat jarrutukset saavat jarrulevyt ylikuumenemaan. Urat ja reiät poistavat lämpöä tehokkaasti. Kun jarrupoljinta painetaan useita kertoja putkeen noin 80 km tuntivauhdissa, tavallisten jarrulevyjen teho laskee merkittävästi, kun tas rei'itetyt ja uritetut jarrulevyt toimivat moitteitta.
- Ajat tehokasta katumaasturia. Ajoneuvon ylimääräinen paino kuormittaa jarrujärjestelmää raskaammin ja sen ylikuumenemaan, johtaen lopulta jarrulevyjen epämuodostumiin.
- Haluat tehdä autostasi tyylikkäämmän. Rei'itetyt jarrulevyt yhdessä valuvanteiden kanssa näyttävät erittäin tyylikkäiltä ja säväyttäviltä.
Suosituimmat tuotteet: Jarrulevyt

- Läpimitta [mm]: 283
- Jarrulevytyyppi: Tuuletettu, sisä
- Reikäkuvio/-määrä: 4/6
- Pyöränpulttireikä-Ø [mm]: 13
- Reikäympyrä-Ø [mm]: 108
- Vähimmäispaksuus (mm): 24
- keskittämisläpimitta [mm]: 66
- Sisäläpimitta [mm]: 133
- Korkeus (mm): 34,2
- Pinta: Ei pinnoitetta
- Korvaava tuote/korvaava tiedote 2: Ilman pyörännapaa, Ilman pyöränkiinnityspultteja, ilman ruuveja
- sopii ajoneuvoihin valmistusvuoteen: 2016/11
- Tila: Täysin
- Läpimitta [mm]: 256
- Jarrulevytyyppi: Tuuletettu, sisä
- Reikien määrä: 5
- Reikäympyrä-Ø [mm]: 100,0
- Jarrulevyn paksuus (mm): 22,0
- Vähimmäispaksuus (mm): 19,0
- keskittämisläpimitta [mm]: 65,0
- Sisäläpimitta [mm]: 134
- Korkeus (mm): 36,7
- Pinta: Ei pinnoitetta
- Reikä-Ø [mm]: 15,6
- Korvaava tuote/korvaava tiedote 2: ilman ruuveja
- sopii ajoneuvoihin valmistusvuoteen: 2016/11
- Tila: Täysin

- Läpimitta [mm]: 312
- Jarrulevytyyppi: Tuuletettu
- Reikäkuvio/-määrä: 5/10
- Jarrulevyn paksuus (mm): 25
- Vähimmäispaksuus (mm): 22,0
- keskittämisläpimitta [mm]: 65,0
- Sisäläpimitta [mm]: 146,0
- Korkeus (mm): 49,9
- Pinta: Ei pinnoitetta
- Reikä-Ø [mm]: 15,3
- Korvaava tuote/korvaava tiedote 2: Ilman ruuvia, ilman ABS-sensorirengasta
- sopii ajoneuvoihin valmistusvuoteen: 2016/11
- Tila: Täysin

- Läpimitta [mm]: 253
- Jarrulevytyyppi: Vakiomalli
- Reikäkuvio/-määrä: 5/10
- Pyöränpulttireikä-Ø [mm]: 15,5
- Reikäympyrä-Ø [mm]: 112,0
- Jarrulevyn paksuus (mm): 10
- keskittämisläpimitta [mm]: 65,0
- Sisäläpimitta [mm]: 140
- Korkeus (mm): 51,6
- Pinta: Ei pinnoitetta
- Reikä-Ø [mm]: 15,3
- Korvaava tuote/korvaava tiedote 2: ilman ruuveja
- sopii ajoneuvoihin valmistusvuoteen: 2016/11
- Tila: Täysin

- Asennuspuoli: Etuakseli
- Läpimitta [mm]: 257
- Jarrulevytyyppi: Tuuletettu, sisä
- Reikien määrä: 4/8
- Reikäympyrä-Ø [mm]: 100
- Jarrulevyn paksuus (mm): 22
- Vähimmäispaksuus (mm): 20
- keskittämisläpimitta [mm]: 60
- Sisäläpimitta [mm]: 127
- Reikä-Ø [mm]: 14,3
- Korvaava tuote/korvaava tiedote 2: Ilman pyörännapaa
- Tila: Täysin
- Läpimitta [mm]: 264,00
- Jarrulevytyyppi: Vakiomalli
- Reikäkuvio/-määrä: 05/06
- Reikäympyrä-Ø [mm]: 110
- Jarrulevyn paksuus (mm): 10
- Vähimmäispaksuus (mm): 8
- keskittämisläpimitta [mm]: 65,5
- Sisäläpimitta [mm]: 163
- Korkeus (mm): 42
- Pinta: Ei pinnoitetta
- Ruuvi-Ø [mm]: 14,5
- Korvaava tuote/korvaava tiedote 2: Ilman pyörännapaa, Ilman pyöränkiinnityspultteja
- Tila: Täysin

- Läpimitta [mm]: 280
- Jarrulevytyyppi: Tuuletettu
- Reikien määrä: 5
- Pyöränpulttireikä-Ø [mm]: 16
- Reikäympyrä-Ø [mm]: 112,0
- Jarrulevyn paksuus (mm): 22,0
- Vähimmäispaksuus (mm): 19,0
- keskittämisläpimitta [mm]: 65,0
- Sisäläpimitta [mm]: 178
- Pinta: Ei pinnoitetta
- Korvaava tuote/korvaava tiedote 2: ilman ruuveja
- Tila: Täysin

- Läpimitta [mm]: 312
- Jarrulevytyyppi: Tuuletettu
- Reikien määrä: 9
- Reikäympyrä-Ø [mm]: 112
- Jarrulevyn paksuus (mm): 25,1
- Vähimmäispaksuus (mm): 22
- keskittämisläpimitta [mm]: 65
- Korkeus (mm): 49,7
- Pinta: pinnoitettu
- Käsittely: hiiliteräs
- Korvaava tuote/korvaava tiedote 2: Ruuveilla
- täyttää ECE-normin: ECE-R90
- Porausreikäläpimitta enintään [mm]: 15,4
- Tila: Täysin

- Läpimitta [mm]: 240
- Jarrulevytyyppi: Vakiomalli
- Reikien määrä: 4
- Jarrulevyn paksuus (mm): 11
- Vähimmäispaksuus (mm): 9,2
- keskittämisläpimitta [mm]: 59
- Korkeus (mm): 40
- Kiristysmomentti: 98
- Korvaava tuote/korvaava tiedote 2: Ruuveilla
- Tila: Täysin

- Läpimitta [mm]: 312,0
- Jarrulevytyyppi: Tuuletettu
- Reikien määrä: 5
- Reikäympyrä-Ø [mm]: 112,0
- Jarrulevyn paksuus (mm): 25,0
- Vähimmäispaksuus (mm): 22,0
- keskittämisläpimitta [mm]: 65,0
- Sisäläpimitta [mm]: 146,0
- Korkeus (mm): 49,9
- Pinta: pinnoitettu
- Käsittely: hiiliteräs
- MAPP-koodi saatavilla
- Reikälukumäärä 2: 9
- Tarkistuskilpi: E1 90R-02C0115/1001
- Reikä-Ø [mm]: 15,3
- Korvaava tuote/korvaava tiedote 2: Ruuveilla
- Tila: Täysin

- Tuotelinja: COATED DISC LINE
- Läpimitta [mm]: 312
- Jarrulevytyyppi: Tuuletettu, sisä
- Reikien määrä: 5
- Jarrulevyn paksuus (mm): 25
- Vähimmäispaksuus (mm): 22
- keskittämisläpimitta [mm]: 65
- Korkeus (mm): 50
- Pinta: pinnoitettu
- Kiristysmomentti: 120
- Käsittely: hiiliteräs
- Korvaava tuote/korvaava tiedote 2: Ruuveilla
- Tila: Täysin

- Läpimitta [mm]: 280
- Jarrulevytyyppi: Tuuletettu, Tuuletettu, sisä
- Reikien määrä: 9
- Reikäympyrä-Ø [mm]: 112
- Jarrulevyn paksuus (mm): 22
- Vähimmäispaksuus (mm): 19
- keskittämisläpimitta [mm]: 65
- Korkeus (mm): 49,5
- Pinta: pinnoitettu
- Käsittely: hiiliteräs
- Korvaava tuote/korvaava tiedote 2: Ruuveilla
- täyttää ECE-normin: ECE-R90
- Porausreikäläpimitta enintään [mm]: 15,3
- Tila: Täysin