Löydä Jousijalan tukilaakeri :
Jousijalan tukilaakeri

- Auton Iskunvaimennin
- Auton Jouset
- Auton Madallusjouset
- Auton Ilmajousitus
- Auton Iskunvaimentimen suojakumi & pohjaanlyöntikumi
- Auton Alustasarja jousi vaimennin
- Auton Lehtijouset
- Auton Jousilautanen
- Auton Sisävalot
- Auton Iskunvaimentimen tukilaakeri
Valitse autosi ja löydä laadukkaita tuotteita kategoriassa Iskarin yläpään laakeri
-
MERCEDES-BENZ
- E-sarja Jousijalan tukilaakeri
- C-sarja Jousijalan tukilaakeri
- Iskarin yläpään laakeri SPRINTER
-
PEUGEOT
- Iskarin yläpää — 307
- 308
- 206
-
HONDA
- Iskarin yläpää — CR-V
- CIVIC
- ACCORD
Lisätiedot Iskarin yläpää
Iskunvaimentimen tukivarren laakeri yhdistää iskunvaimennin auton koriin. Tukivarren ja korin välittömässä yhdistyksessä ei ollut mahdollista kiertää ja muuttaa kulmaa, laakerin ansiosta se tuli mahdolliseksi. Joustintuen laakereita asennetaan tavallisesti vain etuakselille. Taka-akselille riittää painelaakereita. Rakenteesta riippuen joillekin autoille on lisäksi asennettu takaiskunvaimennusjärjestelmä. Materiaaleina käytetään yleisesti metallia ja kumia.
Tukivarren laakerin kuluneessa sen vaihdetaan. Sen lisäksi se voi mennä rikki onnettomuudesta. Ohjauspyörän kääntäessä syntyvä narina merkitsee laakerin vikaa. Koska jousitus turvaa mukavuutta ja turvallisuutta, ei pitäisi viivyttää korjausta. Korjauksia täyty suorittaa korjaamossa. Ensin täytyy poistaa pyörän, sitten ruuvata tukivarsi, koska laakeri on sen yläpuolella. Se ei ole kuitenkin vaikeaa, kuitenkin tarvitaan kokemusta ja erikoistyökalua.
Vanhoissa autoissa tukivarren laakerit saattavat mennä rikki kulutuksen syystä, mutta useammin se tapahtuu mekaanisien iskujen seurauksena. Monia kuljettajia pelottaa ohjauspyörän käännettäessä syntyvä outo ääni. Pääsääntöisesti ne hätäisesti lähtevät palvelukeskukseen. Viallinen laakeri vain poikkeustapauksissa on uhka turvallisuudelle. Meidän verkkokaupastamme voit tilata tukivarren, pyöränavan laakerin, ikkunannostimia, takapeilejä, jarrulevyjä, nokka-akselin ja monia muita autonosia edulliseen hintaan. Kannattaa ehdottomasti tutustua laajaan valikoimaamme.
Tärkeää tietoa joustintukien vaihtamisesta: käyttöikä, yleiset viat, vikoihin viittaavat merkit, vinkit ja suositukset
Joustintuen ylätukien ja iskunvaimentimen puslan käyttöikä on noin 100 000 ajokilometriä auton käyttöolosuhteista riippuen. Osan laakereiden kunto suositellaan tarkistettavan 20 000 ajokilometrin välein.
Iskunvaimentimen joustintukien vikoja ovat hankauksesta aiheutava kuluminen, korroosio, jousijalan tukilaakerin halkeaminen ja kuluminen sekä kumiosan jäykistyminen ja halkeaminen.
Huomaat osan olevan vaihdon tarpeessa, kun kuulet jousituksissa ääntä, joka voimistuu epätasaisella tiellä ajettaessa. Etuosan iskunvaimentimien joustintukien viat voi huomata siitä, että auto reagoi viiveellä ratin kääntämiseen ja että auton ohjattavuus on heikentynyt.
Iskunvaimentimen joustintukien ja iskunvaimentimen puslien kunto voidaan arvioida tarkasti vain korjaamolla. Tämän osan vikadiagnostiikkaa varten auto asetetaan tärinäalustalle.
Joustintuen vaihto suoritetaan korjaamolla, sillä se vaatii jousituksen osan ja itse iskunvaimentimen irrottamista. Etuosan joustintukea vaihdettaessa auto nostetaan, pyörä irrotetaan, jarrujärjestelmän osat irrotetaan sekä olka-akseli vapautetaan alavarresta ja kallistuksenvakaajasta. Sitten iskunvaimennin otetaan irti, jouset puristetaan kasaan jousipuristimella ja viallinen joustintuki irrotetaan. Takaosan joustintuen ja iskunvaimentimen puslan vaihtaminen vaatii matkustamossa olevien osien irrottamista. Tämän jälkeen asennetaan uusi joustintuen laakeri. Yksikön kasaaminen suoritetaan vastakkaisessa järjestyksessä, ja pyörät tasapainotetaan tarvittaessa.
Jos iskunvaimentimen joustintukien osat – laakerit tai kiinnikkeet – hajoavat, on suositeltavaa asentaa kokonainen korjaussarja, eikä vaihtaa pelkästään hajonneista osia.
Kuinka vaihtaa iskunvaimentimen varren pidike irrottamatta iskunvaimentimen vartta?
Iskunvaimentimen varren pidike on mahdotonta vaihtaa irrottamatta vartta. Joka tapauksessa yksikkö tulee irrottaa ja purkaa. Nämä tehtävät on suoritettava korjaamolla, sillä ne vaativat tiettyjä taitoja ja laitteita. Esimerkiksi irrotettaessa osaa jouset tulee puristaa kasaan. Pidike voidaan irrottaa vasta tämän jälkeen. Jousien puristamiseen käytetään erityistä poistotyökalua. On vaarallista käyttää sen sijaan joitakin muita työkaluja.
Kuinka iskunvaimentimen varren pidikkeen kunto tarkistetaan?
Tarkistaaksesi iskunvaimentimen varren pidikkeen vikojen varalta, aseta käsi sen rungolle ja yritä keinuttaa autoa. Jos tämän aikana huomataan välystä, yksikkö tulee vaihtaa. Viallinen pidike myös nakuttaa rattia käännettäessä. Pystyt tarkemmin paikantamaan omituiset äänet stetoskoopilla. Yleensä korjaamo-olosuhteissa iskunvaimentimien varren pidikkeiden kunto arvioidaan täristimellä, kun jousitukseen suoritetaan kompleksia diagnostiikkaa.
Mitkä merkit kertovat iskunvaimentimen varren pidikkeen viallisuudesta?
Iskunvaimentimen varren pidikkeen viallisuudesta kertovat usein omituiset äänet ja huomattavat nakutukset auton rungossa ajon aikana, erityisesti käännyttäessä, ajoneuvon hallittavuuden huonontuminen, renkaiden tasapainon katoaminen, renkaiden ennenaikainen kuluminen ja muut merkit. Pidikkeen hajoamisen voi havaita myös silmämääräisellä tarkistuksella: deformaatio, halkeilu, ruoste ja voiteluainetahrat yksikön pinnalla kielivät osan vaihdon tarpeesta.
Suosituimmat tuotteet: Jousijalan tukilaakeri
- Lukumäärä akselille: 2
- Lisätarvike / lisätieto: Vierintälaakeria ei tarvita
- Tila: Täysin
- Asennuspuoli: Taka-akseli
- Korvaava tuote / korvaava tiedote 2: ilman laakeria
- Tila: Täysin
- Asennuspuoli: Etuakseli
- Korvaava tuote / korvaava tiedote 2: Kuulalaakerilla
- Tila: Täysin
- Asennuspuoli: Etuakseli, vasen, Etuakseli, oikea
- Korvaava tuote / korvaava tiedote 2: Kuulalaakerilla
- Tarvittava kappalemäärä: 2
- Tila: Täysin
- Asennuspuoli: 1. taka-akseli
- Tila: Täysin
- Asennuspuoli: Taka-akseli
- Tila: Täysin
- Asennuspuoli: Etuakseli
- Tila: Täysin
- Asennuspuoli: etuakseli molemminpuoleinen
- Tila: Täysin
- Osien määrä [os.]: 5
- Tila: Täysin
- Korvaava tuote / korvaava tiedote 2: Ilman vierintälaakeria
- Paino [kg]: 0,170
- Pakkauspituus [cm]: 9
- Pakkausleveys [cm]: 8,1
- Pakkauskorkeus [cm]: 8,1
- Tila: Täysin