Löydä Laturi:
Laturi

- Takavalot
- Ajovaloumpio
- Anturit
- Jarrupalojen kulumisen ilmaisin
- Vilkku
- Abs anturi
- Lämpötila-anturi
- Lamput
- Starttimoottori
- Ilmamassamittari
- Sumuvalot
- Rekisterikilven valo
- Jäähdytysnesteen lämpötila anturi
- Kampiakselin asentotunnistin
- Kytkin ohjausakseli
- Peruutustutka anturit
- Auton akku
- Öljynpaineanturi
- Laturin hiilet
- Ohjainlaite lämmitys tuuletus
- Ahtopaine anturi
- Laturin jännitteensäädin
- Peruutusvalon kytkin
- Lisäjarruvalo
- Äänitorvi
- Keskuslukitus
- Ajovalon säätömoottori
- Valokatkaisin
- Kaasuläpän asentotunnistin
- Vilkkurele
- Polttoaineanturi
- Öljyn lämpötila anturi
- Startin solenoidi
- Abs ohjausyksikkö
Valitse autosi ja löydä laadukkaita tuotteita kategoriassa Generaattori
Lisätiedot Latausgeneraattori
Jokaisessa autossa on laturi. Se on tarkoitettu akun lataukseksi ja koko auton sähkövirtasyötöksi. Moottoria käynnistetään polttoaineen poltolla. Laturi puolestaan on kytketty moottoriin ja sen ansiosta tuottaa sähkövirtaa. Täällä käytetty periaate on tuttu jokaiselle polkupyörän generaattorin esimerkillä. Moottorin luoma kineettinen energia muuttuu sähköenergiaksi. Nykyaikaisissa autoissa yleisesti käytetään vaihtovirran laturi, mutta vanhoissa autoissa löytyy tasavirran laturia.
Jos laturi on viallinen, niin akku ei lataantuu. Se on vakava ongelma yleensä silloin, kun käynnistetään sytytysvirta. Nykyaikaisissa autoissa on merkkivalo, joka ilmaisee laturin vika, mutta se ei välttämättä merkitse, että laturi on täysin mennyt rikki. Koska laturilla on erittäin tärkeä rooli auton toiminnassa, on tarpeellista tehdä laturin diagnoosi. Useimmissa tapauksissa laturi korjataan ja täydellistä vaihtoa ei tarvita. Joskus vian syynä voi olla diodin tai jännitteensäätimen rikkoutuminen. Syynä voi olla hihnan katko, johdon liittämisen puuttuminen tai paha kontakti.
Töitä laturilla on tehtävä varoen. Liian suuri jännite voi rikota laturi, joten tällaista työtä voisivat suorittaa asiantuntijat. Sähkömies nopeasti löytää ja poistaa ongelman syyn. Jos tarvitset muita osia autollesi, käy verkkokaupassamme. Täältä löydät jarrupalat, sytytystulpat, taustapeilit, torvet, sylinterit ja monet muut osat.
Mitä sinun pitää tietää autojen laturin vaihdosta: käyttöiän rajat, yleiset viat ja niiden merkit, sekä vinkit ja suositukset
Auton laturin käyttöiän raja on noin 160 000 kilometriä. Tämä komponentti voi lakata toimimasta hihnapyörän hajoamisen, harjojen tai liitin renkaiden lämpö vaurioiden, jännitteen säätimen rikkoutumisen, staattorikäämityksen oikosulun, laakereiden tuhoutumisen tai diodisillan ja johtojen vaurioitumisen vuoksi.
Yleisiä merkkejä, jotka kertovat komponentin diagnostiikka tarpeesta ovat liian suuri tai pieni jännite auton sähköverkossa. Ensimmäinen voidaan havaita nopeasti sähkölaitteiden hajoamisena, toisesta voidaan kertoa erityinen kojelaudan varoitusvalo. Laturi viasta voi kertoa myös akun ylilatautuminen, jotka johtaa elektrolyytin kiehumiseen, tai sen nopeaan purkautumiseen, josta kertoo kojelaudan varoitusvalon syttyminen. Lisäksi moottorin käydessä kuuluvat epätavalliset äänet, ajovalojen himmeneminen ja valojen kirkkauden muuttuminen kierrosluvun kasvaessa antavat syyn laturin tarkistamiselle.
Auton laturin vikadiagnostiikka tehdään huoltokorjaamolla ja se koostuu auton sähköverkkon jänniteen mittaamisesta tai irrotetun osan tarkistamisesta erityisen jalustan avulla. Jännitteen mittaus tehdään akun navoista moottori käynnistyksen yhteydessä ja lukemat tarkastetaan moottorin käydessä. Lukemien poikkeaminen sallituista arvoista osoittaa laturin vaihtotarpeen.
Laturi vaihtaminen tehdään autohuoltamon olosuhteissa. Vaihtaminen vaatii erikoistyökalujen käyttöä ja siihen sisältyy korkea jännite johdotuksen käsittelyä ja vastaavien osien purkamista. Sinun täytyy poistaa moottorin suoja, johtosarjan liitin sekä hihnan ja laturin säätökiinnike. Poista tämän jälkeen laturi ja asenna uusi.
Kuinka pitää vaihtovirtageneraattori toimivana?
Pitääksesi vaihtovirtageneraattorin toimivana pitkään, on tarpeen puhdistaa se tarpeeksi usein ja vaihtaa kuluneet osat.
Huoltoon kuuluu säännöllinen hihnojen ja kiinnikkeiden kireyden tarkistaminen, yksikön puhdistaminen liasta ja laakereiden voitelu.
Nämä toimenpiteet tulee suorittaa tietyin väliajoin, jotka ajoneuvon valmistaja yleensä ilmoittaa.
On suositeltavaa suorittaa läpikotaisempi tarkistus aina 24 000 ajokilometrin välein.Vaihtovirtageneraattori tulee irrottaa ja puhdistaa. Saat lisäohjeita ohjevideoista, joista opit tekemään työn itse. Dieselautojen vaihtovirtageneraattorit vaativat enemmän huomiota kuin bensiinimoottorilla varustettujen autojen osat. Niissä on alipainepumppu, joka voi myös hajota.
Kuinka tarkistaa vaihtovirtageneraattorin kunto?
Vaihtovirtageneraattorin kunto voidaan tarkistaa yleismittarilla ilman, että se irrotetaan ajoneuvosta. Tehdäksesi näin, sinun tulee yhdistää laite akun vastaaviin napoihin ja suorittaa seuraavat toimenpiteet:
- Tarkista akun jännite moottorin ollessa sammuksissa. Sen tulisi olla noin 12,5–12,7 V.
- Käynnistä moottori ilman lisälaitteita. 13,8–14,5 V jännite ilmaisee, että vaihtovirtageneraattori toimii. Jännite on joissakin moderneissa ajoneuvoissa 14,8 V. Jos kierrosnopeuden kasvaessa jännite kasvaa tämän rajan yli, vika on mitä todennäköisimmin sitä säätelevässä releessä. Jos tämä hajoaa, akku ei välttämättä lataudu laisinkaan.
- Mittaa akun napojen jännite vaihtovirtageneraattorin ollessa täydessä kuormituksessa, kytkien päälle ajovalot, lämmitysjärjestelmä, tuulilasinlämmitin ja muut laitteet. Jännitteen tulisi olla 13,7–14,0 V. Tarkempi tarkistus on mahdollista suorittaa vain, kun vaihtovirtageneraattori on irrotettu ajoneuvosta. Katso ohjevideoita oppiaksesi, miten voit irrottaa sen itse.
Kuinka korjata tai vaihtaa vaihtovirtageneraattori?
Korjataksesi tai vaihtaaksesi vaihtovirtageneraattorin, sinun tulee irrottaa se. Yksikön irrottamisen työvaiheiden järjestys saattaa vaihdella huomattavasti eri automerkkien ja -mallien välillä. Noudata ajoneuvon valmistajan suosituksia saadaksesi tarkemmat ohjeistukset.
Korjaustyöt, jotka voit tehdä itse, sisältävät yleensä harjojen, kytkimen, vaihtovirtageneraattorin liukurenkaiden, laakereiden ja diodisillan vaihtamisen. Vakavemmat vauriot, kuten käämien palaminen, akselin jumiutuminen tai koteloinnin vääntyminen vaativat asiantuntijoiden apua tai koko kokoonpanon vaihtamisen. Uudet kiristysrullat tai hihnat voidaan asentaa ilman osan irrottamista.
Suosituimmat tuotteet: Laturi

- Laturi varausvirta (A): 90
- Jännite (V): 14
- Hihnapyörä-Ø[mm]: 54
- Hihnapyörät: Moniurahihnapyörällä
- Rihloja (kpl): 6
- Pistokemallin tunnus: B+LDFM
- Pyörimissuunta: Pyörimissuunta myötäpäivään
- Liitin: M8 B+
- Kiinnitysreikien lukumäärä: 4
- Tila: Täysin

- Laturi varausvirta (A): 140
- Jännite (V): 12
- Hihnapyörä-Ø[mm]: 55,7
- Hihnapyörät: Välihihnapyörällä
- Lisätarvike/lisätieto: Integroidulla säätimellä
- Ajoneuvon virtapiiri: Autoihin joissa 12V virtapiiri
- Pituus 3 [mm]: 83,00
- Jäähdytystapa: Ilmajäähdytteinen
- Pituus (mm): 46,00, 30,00
- Tila: Täysin

- Laturi varausvirta (A): 140
- Jännite (V): 12
- Hihnapyörä-Ø[mm]: 56,2
- Hihnapyörät: Välihihnapyörällä
- kiiloja: 6
- Pituus 3 [mm]: 61,5
- Pituus (mm): 42, 14
- Tila: Täysin

- Laturi varausvirta (A): 130
- Jännite (V): 14
- Hihnapyörä-Ø[mm]: 70
- Hihnapyörät: Välihihnapyörällä
- kiiloja: 7
- Pistokemallin tunnus: B+(M8)/IG/C/L/FR
- Lisätarvike/lisätieto: Integroidulla säätimellä
- Ajoneuvon virtapiiri: Autoihin joissa 12V virtapiiri
- Pyörimissuunta: Pyörimissuunta myötäpäivään
- Laturityyppi: Ei sisällä alipainepumppua
- Kiinnitysreikien lukumäärä: 4
- kierrereikiä [kpl]: 1
- Pistokkeen kotelon muoto: suorakulmainen (rectangular)
- Tila: Täysin

- Laturi varausvirta (A): 90
- Jännite (V): 14
- Hihnapyörä-Ø[mm]: 50
- kiiloja: 6
- Pistokemallin tunnus: D+ W (Plug 25)
- Ajoneuvon virtapiiri: Autoihin joissa 12V virtapiiri
- Liitin: M8 B+
- Reikä-Ø 1 [mm]: 8
- Pituus (mm): 40
- Asennusmalli: Kaksoissaranoitu
- Tila: Täysin

- Laturi varausvirta (A): 150
- Jännite (V): 14
- Hihnapyörä-Ø[mm]: 59
- Hihnapyörät: Välihihnapyörällä
- kiiloja: 6
- Pistokemallin tunnus: L-DFM Plug 121
- Ajoneuvon virtapiiri: Autoihin joissa 12V virtapiiri
- Liitin: B+ M8
- Reikä-Ø 1 [mm]: 10,5
- Paksuus 1 [mm]: 92,5
- Pituus 3 [mm]: 74
- Pituus (mm): 48, 42
- Nettopaino [kg]: 7,2
- Tila: Täysin

- Laturi varausvirta (A): 120
- Jännite (V): 14
- Hihnapyörä-Ø[mm]: 50
- Hihnapyörät: Välihihnapyörällä
- kiiloja: 6
- Vaihto-osa
- Lisätarvike/lisätieto: Integroidulla säätimellä
- Asento / aste: L/R
- Pyörimissuunta: Pyörimissuunta myötäpäivään
- Liitin/puristin: ilman liitintä kierroslukumittarille
- Paino [kg]: 6,215
- Tila: Täysin

- Laturi varausvirta (A): 100
- Jännite (V): 14
- Hihnapyörä-Ø[mm]: 55
- Hihnapyörät: Moniurahihnapyörällä
- kiiloja: 6
- Lisätarvike/lisätieto: Integroidulla säätimellä
- Ajoneuvon virtapiiri: Autoihin joissa 12V virtapiiri
- Asento / aste: re 15
- Läpimitta [mm]: 129
- Jäähdytystapa: Ilmajäähdytteinen
- Kokonaispituus (mm): 166,8
- Tila: Täysin

- Laturi varausvirta (A): 120
- Jännite (V): 14
- Hihnapyörä-Ø[mm]: 56
- Hihnapyörät: Välihihnapyörällä
- kiiloja: 6
- Pistokemallin tunnus: M8 B+ 6.4mm D+
- Ajoneuvon virtapiiri: Autoihin joissa 12V virtapiiri
- Reikä-Ø 1 [mm]: 9
- Paksuus 1 [mm]: 20
- Pituus 3 [mm]: 82
- Pituus (mm): 83, 45
- Nettopaino [kg]: 7
- Tila: Täysin
- Laturi varausvirta (A): 150
- Jännite (V): 14
- Hihnapyörä-Ø[mm]: 54,3
- Hihnapyörät: Välihihnapyörällä
- kiiloja: 6
- Ajoneuvon virtapiiri: Autoihin joissa 12V virtapiiri
- Uusi osa
- Paino [g]: 6420
- Laatu: OE
- Tila: Täysin
- Laturi varausvirta (A): 150
- Jännite (V): 14
- Hihnapyörä-Ø[mm]: 53
- Hihnapyörät: Moniurahihnapyörällä
- Rihloja (kpl): 6
- Pistokemallin tunnus: B+LDFM
- Pyörimissuunta: Pyörimissuunta myötäpäivään
- Kiinnitysreikien lukumäärä: 2
- Etäisyys hihnapyörästa laturiin [mm]: 70
- Tila: Täysin
- Laturi varausvirta (A): 125
- Jännite (V): 12
- Hihnapyörät: Välihihnapyörällä
- Pituus 3 [mm]: 61,00
- Pituus (mm): 32,50, 14,00
- Tila: Uudelleenvalmistettu