Löydä Turboahdin:
Valitse autosi ja löydä laadukkaita tuotteita kategoriassa Turboahdin
Lisätiedot Turboahdin
Turboahdin lisää mäntämoottorin tehoa. Turboahtimen ansiosta kasvaa moottoriin syötetyn ilman ja polttoaineen seoksen määrä. Turboahdin laajalti käytetään dieselmoottoreissa, vaikka sen käyttö bensiinimoottoreissa voidaan saavuttaa korkeammin tehon. Pakokaasun virtaus liikuttaa turbiinin, joka puolestaan käynnistää turboahdin. Siksi puhutaan pakokaasuilla toimivasta turboahtimesta.
Turboahtimet lisäävät tehoa, mutta nykypäiväisessä autoteollisuudessa se ei enää ole tämän osan käytön tärkein syy. Päätavoitteena on vähentää polttoaineen kulutusta ja päästöjä, säilyttäen samalla teho. Tämä on yksi syy, miksi turboahdinta käytetään yhä enemmän bensiinimoottoriautoissa. Turboahtimen vika johtaa tehon vähentämistä. Samalla voi lisääntyä polttoaineen kulutus. Joskus tapahtuu vain tilapäinen kapasiteetin vähentämistä. Sellaisten oireiden syntyessä tarkka diagnoosi voidaan tehdä autokorjaamossa.
Turboahtimen vikojen diagnoosi ei ole yksinkertainen asia. Nykyaikaisissa autoissa vianmääritystä suoritetaan käyttämällä erityisiä välineitä. Yksinkertaisia vikoja voidaan korjata ilman liikaa vaivaa. Turboahtimen täydellistä vaihtoa tarvitaan ainoastaan vakavien vikojen tapauksessa. Koska ajan mittaan vahingot yleensä vain kasvavat, niiden havaitessa on pidettävä heti yhteyttä autokorjaamoon. Jos olet vielä etsimässä iskunvaimenninta, polttoaineen määrän anturia, lämmönvaihdinta, vesipumppua, pyyhkijän moottoria, tuulilasin pyyhkimiä tai muita varaosia, niin löydät niitä meiltä. Meidän autovaraosien verkkokauppaamme tarjoaa laajan valikoiman varaosia erilaisille automerkeille.
Tärkeää tietoa turboahtimen vaihtamisesta: käyttöikä, yleiset viat, vikoihin viittaavat merkit, vinkit ja suositukset
Turboahtimella ei ole tiettyä käyttöikää. Käytetyn moottoriöljyn laadulla on merkitystä osan käyttöikään yleisimmin urheiluautoissa käytettyjen mekaanisten ahdinten tavoin. Yleisiä turboahtimen vikoja ovat mekaaniset vauriot, lämpövauriot, korroosio ja hankauksesta aiheutunut kuluminen.
Turboahtimen vikadiagnostiikan tarpeen huomaa moottorin tehon heikkenemisestä ja äänistä käytön aikana, auton dynaamisen suorituskyvyn heikkenimestä sekä polttoaineen ja moottoriöljyn kulutuksen kasvusta. Pakokaasu on myös väriltään mustaa, sinistä tai valkoista.
Korjaamon asiantuntijat voivat tarkistaa turboahtimen toimivuuden. Vikadiagnostiikka saattaa vaatia turboahtimen irrottamista, mutta se voidaan suorittaa myös sen ollessa kiinni autossa. Jos kompressorin pyörissä on välystä, moottorin ahtimen osissa on muita vaurioita tai öljyvuotoja, turboahdin täytyy vaihtaa. Paineenalennusventtiilin, imuventtiilin, EGR-venttiilin ja sähkötoimisen kompressorin ohjauksen geometrian kunto arvioidaan. Jos ulkoisia vaurioita ei ole, suoritetaan tarkistus tähän tarkoitetun telineen päällä.
Bensiini- tai dieselmoottorin turboahtimen vaihtaminen, kuten myös muutkin moottorin huoltotyöt, suoritetaan korjaamolla. Toimenpide vaatii moottoriöljyn valuttamista, öljynsyötön ja palautusletkujen, ilmaputkien tai imu- ja pakojärjestelmien ja välijäähdyttimen irrottamista. Moottoriöljy, öljyn- ja ilmansuodattimet sekä sähkötoiminen ahdin suositellaan vaihdettavan uuden turboahtimen asennuksen jälkeen.
Suosituimmat tuotteet: Turboahdin

- Ahtotapa: Pakokaasuahdin
- Vaihto-osa
- Pakokaasunormi: Euro 4, Euro 3
- Käyttö: alipaineohjattu
- Lisätarvike/lisätieto: sis. tiivistesarjan
- Paino [kg]: 6
- Uusi osa
- Polttoaine: Diesel
- Säädin: Alipaonesäätimellä
- Tila: Täysin

- Ahtotapa: Pakokaasuahdin, Turboahdin/välijäähdytin
- Määräyksikkö: Kappale
- Vaihto-osa
- Pakokaasunormi: Euro 4
- Käyttö: Pneumaattinen
- Uusi osa
- Säädin: Alipaonesäätimellä
- Lisätarvike/lisätieto: ilman tiivisteitä
- Polttoaine: Diesel
- Tila: Täysin

- Ahtotapa: Pakokaasuahdin
- Vaihto-osa
- Pakokaasunormi: Euro 4, Euro 3
- Käyttö: alipaineohjattu
- Lisätarvike/lisätieto: sis. tiivistesarjan
- Paino [kg]: 6
- Uusi osa
- Polttoaine: Diesel
- Säädin: Alipaonesäätimellä
- Tila: Uudelleenvalmistettu

- Pakokaasunormi: Euro 4, Euro 3
- Ahtotapa: Pakokaasuahdin, VNT-ahdin, Ahdettu, Ahdin/välijäähdytin, Turbo, Turboahdin/välijäähdytin, Turboahdin/kompressori
- Käyttö: Pneumaattinen
- Tila: Uudelleenvalmistettu

- Pakokaasunormi: Euro 4
- Ahtotapa: Pakokaasuahdin, VNT-ahdin, Ahdettu, Ahdin/välijäähdytin, Turbo, Turboahdin/välijäähdytin, Turboahdin/kompressori
- Käyttö: Pneumaattinen
- Lisätarvike/lisätieto: sis. tiivistesarjan
- Tila: Täysin

- OE-numerolle: 753420
- Tila: Täysin

- Ahtotapa: Pakokaasuahdin
- Lisätarvike/lisätieto: sis. tiivistesarjan
- Määräyksikkö: Kappale
- Pakokaasunormi: Euro 2, Euro 3
- Käyttö: alipaineohjattu
- Polttoainejärjestelmä: Yhteispaineruiskutus
- Materiaali: Teräs, Alumiini
- Tila: Täysin

- Ahtotapa: Pakokaasuahdin
- Vaihto-osa
- Pakokaasunormi: Euro 4, Euro 3
- Käyttö: alipaineohjattu
- Lisätarvike/lisätieto: sis. tiivistesarjan
- Paino [kg]: 6
- Uusi osa
- Polttoaine: Diesel
- Säädin: Alipaonesäätimellä
- Tila: Täysin

- Ahtotapa: Pakokaasuahdin
- Käyttö: alipaineohjattu
- Lisätarvike/lisätieto: sis. tiivistesarjan
- Jäähdytystapa: Ilmajäähdytteinen
- Materiaali: Teräs, Alumiini
- Tila: Täysin

- Ahtotapa: Pakokaasuahdin
- Lisätarvike/lisätieto: Ilman asennusmateriaalia
- Pakokaasunormi: Euro 4
- Käyttö: alipaineohjattu
- Tila: Uudelleenvalmistettu
- OE-numerolle: 717858
- Tila: Täysin

- Ahtotapa: Turboahdin/välijäähdytin
- Lisätarvike/lisätieto: Ilman asennusmateriaalia
- Tila: Uudelleenvalmistettu