Lisätiedot Sytytystulpat

Sytytystulppaa tarvitaan ilman ja polttoaineen seoksen sytytykseksi polttomoottorissa. Sytytyspuolassa syntyy jännite, joka tulee sytytystulpille moottoritilaan. Kahden elektrodin välillä ilmestyy sytytyskipinä, joka luo pienen leimahduksen moottoritilassa. Se käynnistää sylinterit. Sytytystulppa on tehty teräksestä ja sillä on tyypillinen kierre, jonka ansiosta sitä kiinnitetään moottorin lohkoon. Optimaalisissa olosuhteissa sytytystulpat puhdistautuvat itse. Jos ne ylikuumentuvat, esimerkiksi lämpötilan muutoksen takia, se voi johtaa sytytyksen keskeytyksiin.

Automekaanikko voi nähdä moottorin toiminnan oikean säädön sytytystulppien tilanteisten mukaan, joita käytettiin pidempään. Katsomalla tulppia asiantuntija voi nähdä: on ylitetty tai laskettu öljyn seoksessa öljyn taso. Kahden elektrodin välinen etäisyys on tärkeä kohta. Moottoriin on asennettava oikea lämpöarvon sytytystulppia. Jos olet epävarma näistä kahdesta kohteesta, sinun kannattaa kiinnittää huomiota auton valmistajan ohjeisiin. Käytäntö osoittaa, että tietyille automallille sopivat vain määrätyt sytytystulpat, joten ongelmia vaihdossa ei voi syntyä.

Sytytystulpan vaihdon voi tehdä jokainen auton harrastaja. Ensin täytyy vetää sytytystulppien pistokkeet. Sitten ruuvattava pois tulppa-avaimella vanha sytytystulppa ja laittaa uusi sytytystulppa. Sen jälkeen laitetaan paikalleen sytytystulppien pistokkeet. Asentaessa sinun täytyy kiinnittää huomiota siihen, ettei ulkoelektrodi muuttuisi muotoaan. Meidän verkkokaupastamme voit myös ostaa sytytysjohtoa, sytytysmoduulit ja sytytyspuolat. Sen lisäksi valitset alkuperäisiä osia, kuten, jarrukenkiä, signaaleja, lokasuojia, ikkunannostinta, kytkinlevyä, raidetankoa ja iskunvaimentimia.

Mitä sinun pitää tietää sytytystulppien vaihdosta: käyttöiän rajat, yleiset viat ja niiden merkit, sekä vinkit ja suositukset

Sytytystulppien käyttöikä riippuu niiden tyypistä ja käytettävän polttoaineen laadusta sekä auton käyttöolosuhteista.

Valmistajat suosittelevat vaihtamaan nikkeli tulpat aina 20 000-30 000 kilometrin välein. Platina sytytystulpat toimivat pidempään, eli noin 60 000-70 000 kilometriä. Iridium sytytystulppien käyttöikä saavuttaa 80 000-100 000 kilometrin rajan. Jos komponentit hajoavat aikaisemmin, ne tulisi vaihtaa välittömästi.

Yleisiä sytytystulppien vikoja ovat: noen muodostuminen, öljyn tai polttoaineen saostumat elektrodeilla, elektrodien kuluminen, sulaminen tai korroosio, kannan termiset vahingot ja kuluminen, sekä eristeen halkeilu tai likaantuminen.

Tarve sytytystulppien diagnostiikalle voidaan havaita heikentyneestä auton dynamiikkasta, ongelmista käynnistyksessä, vähentyneestä tehosta, moottorin epävakaasta toiminnasta joutokäynnillä. Polttoaineen kulutus myös kasvaa, ja moottorin käynnistyksessä ilmenee nykäyksiä ja melua.

Komponentit viat voidaan diagnosoida silmämääräisesti. Mustuneet sytytystulpat voivat kertoa, että lämpöluokitus on liian korkea tähän moottoriin, tai että korkean jännitteen johdotus tai isolaattori on viallinen. Valkoinen kerrostuma sytytystulpan päällä sen sijaan voi viitata liian matalaan lämpö luokitukseen. Komponentin punertava sävy osoittaa myös niiden vaihtotarpeen. Toimivissa osissa ei pitäisi olla mitään patinaa eikä öljy- tai polttoaine tahroja.

Sytytystulppa sarjan vaihtamiseksi sinun täytyy ottaa yhteyttä huoltokorjaamoon. Näin siksi, että vaihto vaatii paljon työtä, siinä pitää käsitellä korkean jännitteen johtoja ja käyttää erikoistyökaluja. On erittäin tärkeää estää pölyä ja likaa pääsemästä tulppien asennuspaikkaan ja tarkkailla tulpan kiristysmomenttia työsuorituksen aikana.

Asiakkaamme kysyvät

Mitkä sytytystulpat autoon kannattaa valita?

  • Valitaksesi parhaat sytytystulpat autoosi, keskity merkin maineeseen ja suosioon. Suosi brändejä, kuten Denso, NGK, Febi Bilstein, Champion, Vemo ja Bosch. Näiden valmistajien sytytystulpat ovat erityisen korkealaatuisia, kestäviä ja takaavat autosi moottorin toimivan virheettömästi.
  • On myös tärkeää valita osat ajoneuvon teknisten ominaisuuksien ja käyttöolosuhteiden mukaan. iridiumista tai platinasta valmistetut sytytystulpat ovat hyväksi injektorille, sillä ne ovat pitkäkestoisia ja tehokkaita. Erityiset tulpat, joissa on ylimääräinen suojapinnoite eikä sytytysväliä ja jotka on suunniteltu korkeammissa lämpötiloissa käytettäviksi, soveltuvat paremmin nestekaasulla toimiviin autoihin.

Millainen on nestekaasua käyttävän moottorin sytytystulpan välys? Miten ne eroavat bensiinimoottorin tulpista?

Bensiini- ja nestekaasumoottorien sytytystulppien pääasiallinen ero on sytytysvälin koko, lämpötilarajat ja elektrodien paksuus. Nestekaasulla toimivien moottorien polttoainesekoitus syttyy korkeammassa lämpötilassa, joten jotta ne toimivat oikein, on suositeltavaa käyttää sytytystulppia, joiden lämpötilarajat ovat korkeammat kuin bensiinimoottoreissa. Jotta katkomisen riski pienenee, näissä tulpissa on pienempi kipinäväli ja keskielektrodi on ohuempi. Useimmissa tapauksissa niiden valmistamiseen käytetään jalometalleja, koska platinasta tai iridiumista valmistetut sytytystulpat kestävät kovempaa rasitusta. Osaa valitessasi ota selvää, mitä sytytystulppia autossasi käytetään, sillä joidenkin parametrien, kuten mittojen ja sytytysvälin, tulee vastata tarkalleen ajoneuvon teknisiä vaatimuksia.

Kuinka sytytystulppien kunnon voi tarkistaa kotona?

  • Tarkistaaksesi sytytystulpat itse sinun tulee ensin varmistaa yleismittarilla, että korkeajännitteiset johdot eivät ole hajonneet. Tämä onnistuu kytkemällä laite “ohmmeter” (vastusmittari)-tilaan, kiinnittämällä sauvat molemmille puolille johtoa ja mittaamalla vastus. Vertaa mitattuja arvoja johtojen eristyksissä oleviin arvoihin. Yleensä virheettömissä osissa vastus on 3,5–10 kOhm. Jos johto ei ole rikki, voit tarkistaa sytytystulppien toimivuuden.
  • Sytytystulppien toimivuuden tarkistaminen kotona tarkoittaa silmämääräistä diagnostiikkaa. Tätä varten sinun tulee ruuvata ne irti kiinnityskohdista ja tarkistaa ne: lika pinnalla, deformaatio ja mekaaniset vauriot voivat kieliä osien viallisuudesta. Jos silmämääräisessä tarkistuksessa ei löydy näkyviä vaurioita, mutta sytytystulpat eivät tuota kipinää, tulee koko sytytysjärjestelmään tehdä läpikotaisempi diagnostiikka. Tämä sisältää käämin, sytyttimen ja muita osia.

Milloin sytytystulpat tulee vaihtaa?

Kupari-nikkelisytytystulpat tulisi vaihtaa n. 20 000–30 000 ajokilometrin välein, iridium- ja platinatulpat 60 000–120 000 kilometrin välein. Jos autossa käytetään kuitenkin huonolaatuista polttoainetta ja kampikammion ilmanvaihtojärjestelmä tai polttoaineen syöttöjärjestelmä ei toimi, osat saattavat hajota aiemminkin. Pääsääntöisesti saat jonkinlaisen käsityksen siitä, että on aika vaihtaa tai puhdistaa sytytystulpat, kun polttoaineen kulutus kasvaa, moottorin teho heikkenee tai se ei käynnisty normaalisti ja kun auto nytkähtelee ajon aikana. Jos huomaat edes yhden näistä merkeistä, on sytytystulpille tarpeen suorittaa diagnostiikka mahdollisimman nopeasti.

Tulpat halvin hinta: Top Varaosat

Sytytystulppa 1,00mm (RIDEX, 686S0018)
-19%
Sytytystulppa | RIDEX 686S0018 Tuotekoodi: 686S0018
RIDEX Sytytystulppa 686S0018
5,49 €
4,45 €
sis. Alv 24%, Toimitus
Yli 100 tuotetta varastossa
  • Kierteen pituus (mm) 19
  • Kärkiväli (mm) 1,00
  • Avainväli 16
  • Sytytystulppa 1-maaelektroodi
  • Paino (kg) 0,048
  • Kiristysmomentti > [Nm] 20
  • Kiristysmomentti enintään [Nm] 30
Тiedot
Sytytystulppa 14,0mm, 3,5mm (NGK, 3199)
-19%
Sytytystulppa | NGK 3199 Tuotekoodi: 3199
NGK Sytytystulppa 3199
13,49 €
10,93 €
sis. Alv 24%, Toimitus
Yli 100 tuotetta varastossa
  • Ulkokierre [mm] 14,0
  • Kierteen pituus (mm) 19,0
  • Kipinäetäisyys [mm] 3,5
  • Avainväli 16 mm
  • Sytytystulppa kiinteä SAE-liitin, Platina-keskielektrodi, 4-maaelektroodia, Häiriönpoisto, 5 k-ohm, suoralla istukalla
Тiedot
Sytytystulppa 14mm, 3mm, 1,0mm (BOSCH, 0 242 236 562)
-19%
Sytytystulppa | BOSCH 0 242 236 562 Tuotekoodi: 0 242 236 562
BOSCH Sytytystulppa 0 242 236 562
11,99 €
9,71 €
sis. Alv 24%, Toimitus
Yli 100 tuotetta varastossa
  • Ulkokierre [mm] 14
  • Kierteen pituus (mm) 19
  • Kipinäetäisyys [mm] 3
  • Kärkiväli (mm) 1,0
  • Avainväli 16
  • Kierrenousu (mm) 1,25
  • Liittimet Gewindebolzen M4
  • Kiristysmomentti 28
  • Napojen määrä 4
  • Kiristyskulma [Grad] 90
Тiedot
Sytytystulppa 14mm, 3mm, 1,1mm (BOSCH, 0 242 229 660)
-19%
Sytytystulppa | BOSCH 0 242 229 660 Tuotekoodi: 0 242 229 660
BOSCH Sytytystulppa 0 242 229 660
3,49 €
2,83 €
sis. Alv 24%, Toimitus
Yli 100 tuotetta varastossa
  • Ulkokierre [mm] 14
  • Kierteen pituus (mm) 19
  • Kipinäetäisyys [mm] 3
  • Kärkiväli (mm) 1,1
  • Avainväli 16
  • Kierrenousu (mm) 1,25
  • Kiristysmomentti 28
  • Napojen määrä 1
  • Kiristyskulma [Grad] 90
Тiedot
Sytytystulppa 14,0mm (NGK, 1496)
-19%
Sytytystulppa | NGK 1496 Tuotekoodi: 1496
NGK Sytytystulppa 1496
23,49 €
19,03 €
sis. Alv 24%, Toimitus
Yli 100 tuotetta varastossa
  • Ulkokierre [mm] 14,0
  • Avainväli 16 mm
  • Sytytystulppa kiinteä SAE-liitin, Iridium-keskielektrodi
  • Polttoaine CNG/LPG
  • Suositeltu vaihtoväli [km] 60000
Тiedot
Sytytystulppa 12mm, 3mm, 1,0mm (BOSCH, 0 242 135 515)
-19%
Sytytystulppa | BOSCH 0 242 135 515 Tuotekoodi: 0 242 135 515
BOSCH Sytytystulppa 0 242 135 515
6,49 €
5,26 €
sis. Alv 24%, Toimitus
Yli 100 tuotetta varastossa
  • Ulkokierre [mm] 12
  • Kierteen pituus (mm) 19
  • Kipinäetäisyys [mm] 3
  • Kärkiväli (mm) 1,0
  • Avainväli 16
  • Kierrenousu (mm) 1,25
  • Kiristysmomentti 23
  • Napojen määrä 1
  • Kiristyskulma [Grad] 90
Тiedot
Sytytystulppa 14mm, 3mm, 0,9mm (BOSCH, 0 242 235 668)
-19%
Sytytystulppa | BOSCH 0 242 235 668 Tuotekoodi: 0 242 235 668
BOSCH Sytytystulppa 0 242 235 668
4,99 €
4,04 €
sis. Alv 24%, Toimitus
Yli 100 tuotetta varastossa
  • Ulkokierre [mm] 14
  • Kierteen pituus (mm) 19
  • Kipinäetäisyys [mm] 3
  • Kärkiväli (mm) 0,9
  • Avainväli 16
  • Kierrenousu (mm) 1,25
  • Liittimet Gewindebolzen M4
  • Kiristysmomentti 28
  • Napojen määrä 2
  • Kiristyskulma [Grad] 90
Тiedot
Sytytystulppa 14mm, 3mm, 0,8mm (BOSCH, 0 242 235 663)
-19%
Sytytystulppa | BOSCH 0 242 235 663 Tuotekoodi: 0 242 235 663
BOSCH Sytytystulppa 0 242 235 663
3,49 €
2,83 €
sis. Alv 24%, Toimitus
Yli 100 tuotetta varastossa
  • Ulkokierre [mm] 14
  • Kierteen pituus (mm) 19
  • Kipinäetäisyys [mm] 3
  • Kärkiväli (mm) 0,8
  • Avainväli 20,8
  • Kierrenousu (mm) 1,25
  • Kiristysmomentti 28
  • Napojen määrä 1
  • Kiristyskulma [Grad] 90
Тiedot
  • EnimmäishintaAutonvaraosien taattu korkea laatu ja edulliset hinnat sivustolla Autoihinvaraosat.fi
  • KuljetuskustannuksetSäästä toimituksilla. Yli 160 € tilausten toimitus on ilmaista nyt myös Suomeen
  • Nopea toimitusTilatut varaosat toimitetaan muutaman arkipäivän sisällä.
Trustly
VISA
Mastercard
PayPal
Klarna
Tilisiirto SEB