Löydä Sytytystulpat:
Sytytystulpat

- Hehkutulppa
- Sytytyspuola
- Sytytysjohto
- Virranjakajan kansi
- Virranjakajan pyörijä
- Hehkurele
- Virranjakaja
- Sytytysmoduuli
Valitse autosi ja löydä laadukkaita tuotteita kategoriassa Tulpat
Lisätiedot Sytytystulppa
Sytytystulppaa tarvitaan ilman ja polttoaineen seoksen sytytykseksi polttomoottorissa. Sytytyspuolassa syntyy jännite, joka tulee sytytystulpille moottoritilaan. Kahden elektrodin välillä ilmestyy sytytyskipinä, joka luo pienen leimahduksen moottoritilassa. Se käynnistää sylinterit. Sytytystulppa on tehty teräksestä ja sillä on tyypillinen kierre, jonka ansiosta sitä kiinnitetään moottorin lohkoon. Optimaalisissa olosuhteissa sytytystulpat puhdistautuvat itse. Jos ne ylikuumentuvat, esimerkiksi lämpötilan muutoksen takia, se voi johtaa sytytyksen keskeytyksiin.
Automekaanikko voi nähdä moottorin toiminnan oikean säädön sytytystulppien tilanteisten mukaan, joita käytettiin pidempään. Katsomalla tulppia asiantuntija voi nähdä: on ylitetty tai laskettu öljyn seoksessa öljyn taso. Kahden elektrodin välinen etäisyys on tärkeä kohta. Moottoriin on asennettava oikea lämpöarvon sytytystulppia. Jos olet epävarma näistä kahdesta kohteesta, sinun kannattaa kiinnittää huomiota auton valmistajan ohjeisiin. Käytäntö osoittaa, että tietyille automallille sopivat vain määrätyt sytytystulpat, joten ongelmia vaihdossa ei voi syntyä.
Sytytystulpan vaihdon voi tehdä jokainen auton harrastaja. Ensin täytyy vetää sytytystulppien pistokkeet. Sitten ruuvattava pois tulppa-avaimella vanha sytytystulppa ja laittaa uusi sytytystulppa. Sen jälkeen laitetaan paikalleen sytytystulppien pistokkeet. Asentaessa sinun täytyy kiinnittää huomiota siihen, ettei ulkoelektrodi muuttuisi muotoaan. Meidän verkkokaupastamme voit myös ostaa sytytysjohtoa, sytytysmoduulit ja sytytyspuolat. Sen lisäksi valitset alkuperäisiä osia, kuten, jarrukenkiä, signaaleja, lokasuojia, ikkunannostinta, kytkinlevyä, raidetankoa ja iskunvaimentimia.
Mitä sinun pitää tietää sytytystulppien vaihdosta: käyttöiän rajat, yleiset viat ja niiden merkit, sekä vinkit ja suositukset
Sytytystulppien käyttöikä riippuu niiden tyypistä ja käytettävän polttoaineen laadusta sekä auton käyttöolosuhteista. Valmistajat suosittelevat vaihtamaan nikkeli tulpat aina 20 000-30 000 kilometrin välein. Platina sytytystulpat toimivat pidempään, eli noin 60 000-70 000 kilometriä. Iridium sytytystulppien käyttöikä saavuttaa 80 000-100 000 kilometrin rajan. Jos komponentit hajoavat aikaisemmin, ne tulisi vaihtaa välittömästi.
Yleisiä sytytystulppien vikoja ovat: noen muodostuminen, öljyn tai polttoaineen saostumat elektrodeilla, elektrodien kuluminen, sulaminen tai korroosio, kannan termiset vahingot ja kuluminen, sekä eristeen halkeilu tai likaantuminen.
Tarve sytytystulppien diagnostiikalle voidaan havaita heikentyneestä auton dynamiikkasta, ongelmista käynnistyksessä, vähentyneestä tehosta, moottorin epävakaasta toiminnasta joutokäynnillä. Polttoaineen kulutus myös kasvaa, ja moottorin käynnistyksessä ilmenee nykäyksiä ja melua.
Komponentit viat voidaan diagnosoida silmämääräisesti. Mustuneet sytytystulpat voivat kertoa, että lämpöluokitus on liian korkea tähän moottoriin, tai että korkean jännitteen johdotus tai isolaattori on viallinen. Valkoinen kerrostuma sytytystulpan päällä sen sijaan voi viitata liian matalaan lämpö luokitukseen. Komponentin punertava sävy osoittaa myös niiden vaihtotarpeen. Toimivissa osissa ei pitäisi olla mitään patinaa eikä öljy- tai polttoaine tahroja.
Sytytystulppa sarjan vaihtamiseksi sinun täytyy ottaa yhteyttä huoltokorjaamoon. Näin siksi, että vaihto vaatii paljon työtä, siinä pitää käsitellä korkean jännitteen johtoja ja käyttää erikoistyökaluja. On erittäin tärkeää estää pölyä ja likaa pääsemästä tulppien asennuspaikkaan ja tarkkailla tulpan kiristysmomenttia työsuorituksen aikana.
Mitkä sytytystulpat autoon kannattaa valita?
- Valitaksesi parhaat sytytystulpat autoosi, keskity merkin maineeseen ja suosioon. Suosi brändejä, kuten Denso, NGK, Febi Bilstein, Champion, Vemo ja Bosch. Näiden valmistajien sytytystulpat ovat erityisen korkealaatuisia, kestäviä ja takaavat autosi moottorin toimivan virheettömästi.
- On myös tärkeää valita osat ajoneuvon teknisten ominaisuuksien ja käyttöolosuhteiden mukaan. iridiumista tai platinasta valmistetut sytytystulpat ovat hyväksi injektorille, sillä ne ovat pitkäkestoisia ja tehokkaita. Erityiset tulpat, joissa on ylimääräinen suojapinnoite eikä sytytysväliä ja jotka on suunniteltu korkeammissa lämpötiloissa käytettäviksi, soveltuvat paremmin nestekaasulla toimiviin autoihin.
Millainen on nestekaasua käyttävän moottorin sytytystulpan välys? Miten ne eroavat bensiinimoottorin tulpista?
Bensiini- ja nestekaasumoottorien sytytystulppien pääasiallinen ero on sytytysvälin koko, lämpötilarajat ja elektrodien paksuus. Nestekaasulla toimivien moottorien polttoainesekoitus syttyy korkeammassa lämpötilassa, joten jotta ne toimivat oikein, on suositeltavaa käyttää sytytystulppia, joiden lämpötilarajat ovat korkeammat kuin bensiinimoottoreissa. Jotta katkomisen riski pienenee, näissä tulpissa on pienempi kipinäväli ja keskielektrodi on ohuempi. Useimmissa tapauksissa niiden valmistamiseen käytetään jalometalleja, koska platinasta tai iridiumista valmistetut sytytystulpat kestävät kovempaa rasitusta. Osaa valitessasi ota selvää, mitä sytytystulppia autossasi käytetään, sillä joidenkin parametrien, kuten mittojen ja sytytysvälin, tulee vastata tarkalleen ajoneuvon teknisiä vaatimuksia.
Kuinka sytytystulppien kunnon voi tarkistaa kotona?
- Tarkistaaksesi sytytystulpat itse sinun tulee ensin varmistaa yleismittarilla, että korkeajännitteiset johdot eivät ole hajonneet. Tämä onnistuu kytkemällä laite “ohmmeter” (vastusmittari)-tilaan, kiinnittämällä sauvat molemmille puolille johtoa ja mittaamalla vastus. Vertaa mitattuja arvoja johtojen eristyksissä oleviin arvoihin. Yleensä virheettömissä osissa vastus on 3,5–10 kOhm. Jos johto ei ole rikki, voit tarkistaa sytytystulppien toimivuuden.
- Sytytystulppien toimivuuden tarkistaminen kotona tarkoittaa silmämääräistä diagnostiikkaa. Tätä varten sinun tulee ruuvata ne irti kiinnityskohdista ja tarkistaa ne: lika pinnalla, deformaatio ja mekaaniset vauriot voivat kieliä osien viallisuudesta. Jos silmämääräisessä tarkistuksessa ei löydy näkyviä vaurioita, mutta sytytystulpat eivät tuota kipinää, tulee koko sytytysjärjestelmään tehdä läpikotaisempi diagnostiikka. Tämä sisältää käämin, sytyttimen ja muita osia.
Milloin sytytystulpat tulee vaihtaa?
Kupari-nikkelisytytystulpat tulisi vaihtaa n. 20 000–30 000 ajokilometrin välein, iridium- ja platinatulpat 60 000–120 000 kilometrin välein. Jos autossa käytetään kuitenkin huonolaatuista polttoainetta ja kampikammion ilmanvaihtojärjestelmä tai polttoaineen syöttöjärjestelmä ei toimi, osat saattavat hajota aiemminkin. Pääsääntöisesti saat jonkinlaisen käsityksen siitä, että on aika vaihtaa tai puhdistaa sytytystulpat, kun polttoaineen kulutus kasvaa, moottorin teho heikkenee tai se ei käynnisty normaalisti ja kun auto nytkähtelee ajon aikana. Jos huomaat edes yhden näistä merkeistä, on sytytystulpille tarpeen suorittaa diagnostiikka mahdollisimman nopeasti.
Suosituimmat tuotteet: Sytytystulpat

- Ulkokierre [mm]: 14
- Kierteen pituus (mm): 19
- Kipinäetäisyys [mm]: 3
- Kärkiväli (mm): 0,8
- Avainväli: 20,8
- Sytytystulppa: 1-maaelektroodi
- Kierrenousu (mm): 1,25
- Kiristysmomentti: 28
- Napojen määrä: 1
- Tila: Täysin

- Ulkokierre [mm]: 14
- Kierteen pituus (mm): 19
- Kipinäetäisyys [mm]: 3
- Kärkiväli (mm): 0,9
- Avainväli: 16
- Kierrenousu (mm): 1,25
- Kiristysmomentti: 28
- Napojen määrä: 1
- Kiristyskulma [Grad]: 90
- Tila: Täysin

- Ulkokierre [mm]: 14
- Kierteen pituus (mm): 19
- Kipinäetäisyys [mm]: 3
- Kärkiväli (mm): 1,1
- Avainväli: 16
- Kierrenousu (mm): 1,25
- Kiristysmomentti: 28
- Napojen määrä: 1
- Kiristyskulma [Grad]: 90
- Tila: Täysin

- Ulkokierre [mm]: M14 x 1,25
- Kärkiväli (mm): 0,8
- Avainväli: 16
- Sytytystulppa: 2-maaelektroodia
- Kierre 1: 19
- Kiristysmomentti: 22
- Läpimitta [mm]: 14
- Paino [g]: 43
- Napojen määrä: 2
- Tila: Täysin

- Kierteen pituus (mm): 19
- Kärkiväli (mm): 0,9
- Avainväli: 16
- Sytytystulppa: 1-maaelektroodi
- Kierremitta: M14x1,25
- Kiristysmomentti > [Nm]: 20
- Tila: Täysin
- Tuotelinja: Nickel TT
- Kierteen pituus (mm): 19
- Avainväli: 16
- Sytytystulppa: 1-maaelektroodi
- Kiristysmomentti: 22
- Läpimitta [mm]: 14
- Paino [g]: 43
- Tila: Täysin
- lisätieto: Super 4
- Kierteen pituus (mm): 19
- Kipinäetäisyys [mm]: 5
- Kärkiväli (mm): 1
- Avainväli: 16
- Kierremitta: M 14 x 1,25
- Kiristysmomentti: 28
- Napojen määrä: 4
- Tila: Täysin
- Ulkokierre [mm]: 14,0
- Kierteen pituus (mm): 19,0
- Kipinäetäisyys [mm]: 3,5
- Avainväli: 16 mm
- Sytytystulppa: kiinteä SAE-liitin, Platina-keskielektrodi, 4-maaelektroodia, Häiriönpoisto, 5 k-ohm, suoralla istukalla
- Tila: Täysin
- Kierteen pituus (mm): 19
- Kipinäetäisyys [mm]: 3
- Kärkiväli (mm): 0,8
- Avainväli: 20,8
- Kierremitta: M 14 x 1,25
- Kiristysmomentti: 28
- Napojen määrä: 1
- Tila: Täysin
- Kierteen pituus (mm): 26,5
- Kipinäetäisyys [mm]: 5
- Kärkiväli (mm): 0,9
- Avainväli: 16
- Kierremitta: M 14 x 1,25
- Kiristysmomentti: 28
- Napojen määrä: 1
- Tila: Täysin
- Kierteen pituus (mm): 19
- Kipinäetäisyys [mm]: 3
- Kärkiväli (mm): 0,8
- Avainväli: 16
- Kierremitta: M 14 x 1,25
- Kiristysmomentti: 28
- Napojen määrä: 1
- Tila: Täysin

- Kierteen pituus (mm): 19
- Kipinäetäisyys [mm]: 4
- Kärkiväli (mm): 0,7
- Avainväli: 16
- Kierremitta: M 12 x 1,25
- Liittimet: Napf
- Kiristysmomentti: 23
- Napojen määrä: 1
- Tila: Täysin