Löydä Jakohihna :
Jakohihna
- Auton Jakohihnasarja
- Auton Moniurahihna
- Auton Jakoketjusarja
- Auton Moniurahihnasarja
- Auton Kiristysrulla
- Auton Moniurahihnan kiristin
- Auton Ohjainrulla
- Auton Laturin vapaakytkin
- Auton Kiilahihnat
- Auton Jakopään koppa
- Auton Hihnapyörä
Valitse autosi ja löydä laadukkaita tuotteita kategoriassa Jakopään hihna
-
MERCEDES-BENZ
- E-sarja Jakohihna
- C-sarja Jakohihna
- Jakopään hihna SPRINTER
-
SKODA
- Hammashihna — OCTAVIA
- SUPERB
- FABIA
-
PEUGEOT
- Hammashihna — 307
- 308
- 206
-
HONDA
- Hammashihna — CR-V
- CIVIC
- ACCORD
Lisätiedot Hammashihna
Jakohihnojen sarja kuuluu yksityiskohtaisesti tietyille malleille. Tietyssä määrin sitä voidaan kutsua eräksi. Mallista riippuen autonosien luettelosta voi määrittää tarkka koostumus. On kuitenkin tärkeää tietää auton tarkan mallin. Vielä parempaa on katsottava käyttöohjeesta. Jakohihnoilla on hammasmuodostumia. Näiden hampaiden on tehtävä hihnoja karkeammiksi ja luistamattomiksi. Materiaalina käytetään muovia. Sen lisäksi usein käytetään polyuretaania tai neopreenia tarvittaessa lasikuidun yhdistelmässä.
Hammashihnoja käytetään sellaisissa paikoissa, missä kysymys on käytöstä ja tehon siirrosta. Usein ne ovat saman järjestelmän osia, johon ovat liitettyjä. Kiinteässä yhteydessä hammashihnojen kanssa on kiristysrulla, kiristystanko, kääntö/ ohjausrulla, hihnapyörä, hihnan kiristin tai jakohihnan kansi. Nämä osat ovat usein sitoutuneet toisiinsa toiminnallisesti, koska ne kuuluvat hihnakäytön yhdistelmälle. Esimerkiksi, ohjausrulla ohjaa jakohihna, kääntörulla kääntää sen määrättyyn suuntaan.
Jos jakohihna katkeaa tai hänellä on muuta vikaa, on olemassa vaara tulevaisuudessa ajo. Jos jakohihnan räjähti, koko järjestelmän, johon se kuuluu, on viallinen. Näin ollen niin pian kuin mahdollista on poistettava kaikki määrättyjä vikoja. Tyypillisesti jakohihna sijaitsee moottoritilassa ja siihen on pääsyä. Joskus on tarpeen poistettava joitakin osia vaihdon suorittamiseen. Ollen vähän kokeneena ja taitavana voit tehdä työ itse. Tarvittavia autonosia löytyy myymälästämme. Jakohihnan lisäksi tarjoamme myös nivelen levy, tuuletin matkustamolle, ripustukset, ilmastointilaite ja paljon muuta.
Mitä sinun pitää tietää jakohihnan vaihdosta: käyttöiän rajat, yleiset viat ja niiden merkit, sekä vinkit ja suositukset
Jakohihnan käyttöikä voi vaihdella eri automerkkien ja -mallien välillä. Keskimäärin, komponentti on vaihdettava joka 80 000-100 000 kilometrin välein.
Useimmissa tapauksissa tämä osa hajoaa kulumisen vuoksi. Komponentti on vaihdettava, jos se on öljyyntynyt, esimerkiksi voiteluaineen vuodon yhteydessä. Jumiutuneet rullat tai pumppu voivat aiheuttaa jakohihnan katkeamisen tai vaurioitumisen.
Kun osa on rikki, moottori sammuu heti. Tässä tapauksessa uudelleenkäynnistys yritykset epäonnistuvat. Hihnan kulumista on mahdotonta havaita epäsuorista merkeistä: sen kunnon arviointi vaatii diagnostiikkaa. Tarkistus olisi jätettävä asiantuntijoille: vain ammattilaisen tarkastuksessa viat selviävät ajoissa. Diagnostiikan yhteydessä hammashihnan irrotetaan autosta ja käännetään nurinpäin. Näin havaitaan halkeamat, pinnan kuluminen, hampaiden puute tai kuluminen, hampaiden välistä kuluneet alueet, pyöristyneet reunat ja rakenteessa olevien kuitujen kuluminen.
Asiantuntijat suosittelevat vaihtamaan jakohihnan kanssa samalla ohjain- ja kiristinrullat. Muutoin on suuri todennäköisyys sille, että uusi osa kuluu nopeasti. Siksi on käytännöllistä ostaa jakohihnaan ja rullien sarja. Sarja voi sisältää myös muita komponentteja, kuten pumpun tai tiivisteet. Jakopäänhihnan sarja on asennettava huoltokorjaamolla. Tämä työ vaatii ammattitaitoa, joten ei ole suositeltavaa tehdä sitä itse.
Kuinka vaihdat jakohihnan itse?
On ehdottomasti kiellettyä vaihtaa jakohihnan itse. Jopa pienin asennusvirhe, erityisesti autoissa, joissa on dieselmoottori, saattaa johtaa moottorin hajoamiseen. Uuden hihnan asennukseen tarvitaan ammattilaitteita: kiintoavaimia, lukkotappeja kampi- ja nokka-akseliin ja muita työkaluja. Rullat ja vesipumppu vaihdetaan yhdessä jakohihnan kanssa. Jotta jakomekanismin osien asennus onnistuu, sinun täytyy tietää kaikenmerkkisten autojen rakenne, sillä osien vaihtoprosessi voi vaihdella esimerkiksi 8- ja 16-venttiilisissä moottoreissa. Jakojärjestelmän osien asennuksen jälkeen on tarkistettava nokka-akselin ja kampiakselin kulman täsmällisyys sekä hihnan kireys. Muutoin moottorin venttiilit ja männät saattavat vääntyä.
Millainen jakohihna sinun kannattaa valita autoosi?
Valitse autoosi jakohihna, jonka tekniset ominaisuudet vastaavat tarkasti alkuperäisten osien ominaisuuksia. Muutoin niiden asennuksen oikeellisuudesta ei voida mennä takuuseen, eikä jakomekanismin osien toiminta ei ole varmaa. Osan valinnassa kannattaa suosia tunnettujen valmistajien, kuten Boschin, Continentalin, Daycon, Gatesin, Japanpartsin, Metzgerin ja Ruvillen osia. Näiden yritysten tuotteet ovat olleet todella suosittuja vuosien ajan, ja ne ovat luotettavia ja kestäviä. Valmistajan mukaan esimerkiksi Gatesin tai Continentalin hihnat voivat kestää yli 120 000 ajokilometriä, jos niiden käyttöolosuhteet otetaan huomioon.
Mikä on sopiva huoltoväli jakohihnalle?
Yleensä jakohihna on vaihdettava 80 000–100 000 ajokilometrin välein. Jos osa on kuitenkin asennettu väärin, auton moottori on kovassa rasituksessa ja hihnapyörät saattavat vääntyä. Tällöin jakohihnan ja muiden jakomekanismin osien vaihto voi tulla ajankohtaiseksi paljon aikaisemmin. Käyttöikä riippuu paljolti osan laadusta. Ennenaikainen osien vioittuminen saattaa johtua myös säilyvyysajan erääntymisestä, sillä osat säilyvät hyvänä keskimäärin viisi vuotta.
Suosituimmat tuotteet: Jakohihna
- Pituus (mm): 1104
- Hammasluku: 138
- Leveys (mm): 23
- Hammasväli [mm]: 8
- Tila: Täysin
- Hammasluku: 138
- Leveys (mm): 23
- Apulaitteet: Nokka-akseli
- Paino [kg]: 0,79
- Pakkausleveys [cm]: 16,5
- Pakkauskorkeus [cm]: 9,5
- Pakkauspituus [cm]: 26,5
- Tila: Täysin
- Hammasluku: 138
- Leveys (mm): 23
- Hihna: Pyöristetyllä hammasprofiililla
- Huomioi huolto-ohjeet
- Tila: Täysin
-
- Apulaitteet: Nokka-akseli
- Suositellun erikoistyökalun tuotenumero: GAT4740, GAT4741
- lisätieto: G-Force Redline™
- Tuotelinja: PowerGrip
- Ajoneuvotyypille: Henkilöauto
- Tila: Täysin
- Hammasluku: 138
- Hihna: Pyöristetyllä hammasprofiililla
- Leveys (mm): 23
- Huomioi huolto-ohjeet
- Tila: Täysin
- Hammasluku: 138
- Pituus (mm): 1104
- Leveys (mm): 23
- Hammasväli [mm]: 8
- Juoksupyöriä: 1
- Tila: Täysin
- Hammasluku: 138
- Hihnojen määrä: 1
- Leveys 1 (mm): 23
- Tila: Täysin
- Hammasluku: 138
- Hihna: Pyöristetyllä hammasprofiililla
- Hihnaleveys [mm]: 23
- Väri: musta
- Tila: Täysin
- Hammasluku: 138
- Leveys (mm): 23
- Hihna: Pyöristetyllä hammasprofiililla
- Huomioi huolto-ohjeet
- Tila: Täysin
- Hammasluku: 138
- Apulaitteet: Nokka-akseli
- Leveys (mm): 23
- Tila: Täysin
- Hammasluku: 152
- Leveys (mm): 30
- Korvaava tuote / korvaava tiedote 2: ilman uraa
- Nettopaino [g]: 196
- Tila: Täysin
- Hammasluku: 138
- Hihna: Pyöristetyllä hammasprofiililla
- Hihnaleveys [mm]: 23
- Väri: musta
- Tila: Täysin